V reklamě lžete, osočil Novozélanďan Emirates. A letěl zadarmo
Novozélandský lékař byl rozčarovaný, že jeho sedadlo v byznys třídě na letu z Aucklandu do Dubaje nešlo sklopit do vodorovné polohy, přestože reklama společnosti Emirates mu slíbila komfort plnohodnotné postele. Spor dohnal až k soudu, který vyhrál. Částka, kterou musí aerolinky nespokojenému cestujícímu vyplatit, převýšila sumu, kterou žalobce za letenky zaplatil.
Dubajská společnost Emirates zaplatila Novozélanďanovi 13555 novozélandských dolarů (přes 185 tisíc korun) jako náhradu škody za to, že se mu nedostalo takové úrovně komfortu, který aerolinka slibovala v reklamě, píše novozélandský tisk.
Klamavá reklama
Lékař Mark Morgan si za letenky v business class z Aucklandu do Londýna pro sebe a svoji manželku připlatil. Na dlouhém letu si chtěli dopřát plně polohovatelná sedadla. Letadla, která Emirates nasadily na lety mezi Aucklandem a Dubají, ale nabízela jen starší verzi sedadel než Boeing 777-300, který aerolinky ukazovaly v reklamě cílící na novozélandské cestovatele.
Vlajkový dopravce Spojených arabských emirátů Etihad patří mezi takzvané ME3, tedy nejvyhlášenější blízkovýchodní přepravce – Qatar Airways, Emirates a Etihad - i když nemá nejhustší síť linek. Společnost v předcovidových letech generovala miliardové ztráty, takže rozšiřování své sítě zatrhla. Aerolinky si ale naordinovaly reorganizaci a tento týden představily velmi slušné finanční výsledky za prvních šest měsíců letošního roku, když vydělaly 680 milionů dolarů hrubého. Takže kdo ví, třeba se jednou dočkáme přímého spojené Praha – Abú Dhabí na křídlech emirátského národního dopravce.Etihad je často přehlížen, nabízí ale nadstandardní zážitek z cesty
Enjoy
Fair trade zákon
Morgan u soudu argumentoval, že jejich sedadla se nedala plně položit, byla méně polstrovaná než ta, která Emirates ukazovaly v reklamě. K dispozici nebyl ani inzerovaný minibar či internetové připojení, uvedl novozélandský deník Stuff. Morgan si stěžoval také na nefunkční zábavní systém.
Emirates inzerující modernizovanou verzi letounu Boeing 777 na svém webu uvádí: „Položte se na zcela vodorovné lůžko v provedení z měkké kůže. Vyberte si nápoj z osobního minibaru. Pohodlně se opřete a užívejte si nekonečnou zábavu na široké obrazovce.“ Morgan tribunálu dodal fotografie a odkazy ukazující, jak měla jeho sedadla vypadat, spolu s citacemi z novozélandského fair trade zákona, který říká, že je nezákonné, aby firma uváděla nepravdivé nebo zavádějící informace.
Společnost Emirates argumentovala, že její obchodní podmínky uvádějí, že nemůže zaručit, že bude použito jakékoli konkrétní letadlo a neposkytuje žádné záruky ohledně zábavního systému na palubě, inzerovaného jídla nebo služeb.
Letenky z Prahy patří poslední dobou k těm nejdražším v Evropě. U delších letů se při odletu z jiného evropského města dají ušetřit desetitisíce korun.Zdeněk Pečený: Proč nás aerolinky berou na hůl?
Názory
Propagace neexistující služby
Rozhodční soud však rozhodl ve prospěch Morgana. Rozhodčí Laura Muellerová uvedla, že marketingové materiály Emirates měly za cíl odlákat zákazníky od jiných leteckých společností na službu, která v podstatě neexistovala.
Morgan za letenky utratil 13000 novozélandských dolarů, napsal britský deník Evening Standard. Zpět tak dostal víc, než zaplatil. Morgan pro Australian Financial Review řekl, že jeho vítězná kompenzace je pro emirátského dopravce méně než kapka v moři. Na Novém Zélandu by podle něj mohly být tisíce takových obelhaných cestujících, kteří se jen zdráhají uplatnit své nároky vůči aerolinkám.
Když si Morgan u Emirates stěžoval, aerolinka mu nabídla částečnou náhradu ve výši 786 dolarů (10,7 tisíce korun) s argumentem, že klient zažil pouze pětiprocentní snížení kvality. Z rozhodnutí soudu dostal víc než 16násobek nabízené náhrady.
Jedna z mých prvních cest po utažení lockdownových šroubů během loňského podzimu mířila do Dubaje na palubě British Airways. Nic ale nešlo podle plánu. British Airways: Mohl by servis v byznys třídě být vůbec horší?
Enjoy
Cestovní ruch letos nabral po razantním zmírnění proticovidových opatření opravdu silný dech, a s tím vyvstala tradiční otázka – s jakou společností letět? Jednou z odpovědí jsou i výsledky prestižní soutěže Skytrax World Airline Awards, v níž opět dominovala společnost Qatar Airways, uvedla agentura Bloomberg.Nejlepšími aerolinkami jsou Qatar Airways, evropské společnosti přihlížejí z dáli
Enjoy
PODZIMNÍ NEWSTREAM CLUB PRÁVĚ VYCHÁZÍ
Jak se udržet v kondici a vytvářet dlouhodobou hodnotu? Snaha udržovat se v souladu s nároky doby je hlavní téma aktuálního magazínu Newstream CLUB, který nyní vychází, s podtitulem VYJEDNEJTE SI SVŮJ ŽIVOT.
Proč se vyjednávání stává jednou z hlavních dovedností pro budoucí úspěch, vysvětlí přední český vyjednavač a titulkový muž Radim Pařík.
Na otázku ‚Jak zůstat relevantní i v dalších letech?‘ odpovídají i další osobnosti byznysu, showbyznysu, ale také medicíny. Například vyhlášená pohybová lékařka Karolína Velebová, která se stará o řadu vrcholových sportovců včetně olympioniků. Dědička kávového impéria Christina Meinl ukazuje na historii legendární firmy, jak důležité bylo pro její přežití a dlouhodobý úspěch ochota radikálně se změnit a začít znovu téměř od nuly.
Partner Penta Investments Václav Jirků popisuje, jak důležitou roli bude hrát soukromý sektor ve zdravotní péči a sociálních službách.
O duševním zdraví, wellbeingu a o tom, jak jich dosahovat pomocí moderních technologií, hovoří Jiří Diblík, spolutvůrcem globálně úspěšné wellbeingové a mental health aplikace VOS Health.
Páté vydání čtvrtletníku Newstream CLUB je v prodeji na stáncích i v online distribuci Send, kde je možné titul také předplatit. Digitální verzi magazínu lze zakoupit přímo na webu newstream.cz.
Na další číslo se můžete těšit již v prosinci.