Nový magazín právě vychází!

Objednávejte zde

Ve Volkswagenu to vře. Ve hře je velké propouštění a uzavírání fabrik

Ve Volkswagenu to vře. Ve hře je velké propouštění a uzavírání fabrik
ČTK
 ČTK

Ve Volkswagenu se schyluje k historickému uzavíraní německých závodů. Automobilka zpřísňuje svůj úsporný program, situace je značně napjatá, hrozí masivní propouštění.

Německá automobilka Volkswagen zpřísňuje svůj úsporný program v hlavní, stejnojmenné značce. Nevylučuje uzavírání závodů v Německu a nucené propouštění, protože hledá způsoby, jak ušetřit dalších několik miliard eur. Automobilka to oznámila po pondělní poradě vedení. Pokud by se tak stalo, bylo by to první ukončení výroby v Německu v 87leté historii automobilky. Odbory slíbily tvrdý odpor proti plánům vedení.

Automobilka považuje jeden velký závod na výrobu aut a jednu továrnu na výrobu součástek v Německu za zastaralé. Bude také zřejmě nucena ukončit program zajištění pracovních míst, který funguje od roku 1994 a až do roku 2029 brání propouštění. Současné plánované snižování počtu pracovních míst prostřednictvím odchodu do důchodu a odstupného již nestačí k dosažení cílových úspor. Všechna opatření chce firma projednat s odbory.

Odbory uvedly, že se proti úsporným opatřením postaví. „Představenstvo dnes prezentovalo nezodpovědný plán, který otřásá základy Volkswagenu a představuje obrovskou hrozbu pro pracovní místa a závody,“ řekl zástupce odborového svazu IG Metall Thorsten Gröger.

Představenstvo společnosti je přesvědčeno, že značky v rámci koncernu musí být kompletně restrukturalizovány. „Situace je mimořádně napjatá a nezle ji překonat jednoduchými opatřeními a snížením nákladů,“ uvedl v prohlášení šéf značky VW Thomas Schäfer.

Analytici v minulosti označili závody VW v Osnabrücku v Dolním Sasku a v Drážďanech v Sasku za možné cíle pro uzavření. VW má kromě těchto dvou a hlavního závodu ve Wolfsburgu v Německu také továrny v Hannoveru, Emdenu, Brunšviku, Salzgitteru, Kasselu, Cvikově a Saské Kamenici (Chemnitz). Naposledy automobilka uzavřela závod před více než 30 lety, a to v roce 1988 ve Spojených státech.

Značka VW je první ze značek koncernu, která snižuje náklady s cílem do roku 2026 ušetřit deset miliard eur (250,4 miliardy korun). Chce tak zefektivnit výdaje, aby přežila přechod na elektromobily. Obtížné ekonomické prostředí, noví konkurenti v Evropě a klesající konkurenceschopnost německé ekonomiky znamenají, že automobilka toho musí udělat více, zdůvodnil postup šéf koncernu Oliver Blume.

Hlavní značka VW se již léta potýká s vysokými náklady a podle výnosů výrazně zaostává za koncernovými společnostmi, jako Škoda, Seat a Audi.

Tento krok je prvním velkým střetem mezi šéfem společnosti Oliverem Blumem a odbory, které mají ve VW značný vliv. Předchozí střety s odbory ukončily nebo zkrátily funkční období vrcholných manažerů, včetně bývalého generálního ředitele Bernda Pischetsriedera, bývalého šéfa značky VW Wolfganga Bernharda či Herberta Diesseho, předchůdce Blumeho ve funkci generálního ředitele. Všichni se snažili prosadit zvýšení efektivity zejména v domácích německých provozech VW.

Akcie Volkswagenu za posledních pět let ztratily téměř třetinu své hodnoty. To z nich dělá akcie s nejhorším výkonem mezi hlavními evropskými automobilkami. Dnes akcie v reakci na zprávu rostou.

Výroba automobilů Škoda v Mladé Boleslavi

Mateřskému Volkswagenu se nedařilo, zato Škodě Auto stoupl zisk o čtvrtinu

Automobilce Škoda Auto vzrostl za první pololetí letošního roku provozní zisk na 1,149 miliardy eur (29,2 miliardy korun) z loňských 911 milionů eur (23,2 miliardy korun). Zisk podpořil vyšší prodej, vhodná skladba nabízených modelů a vývoj směnných kurzů, které kompenzovaly růst nákladů. Ve výsledkové zprávě to oznámil mateřský koncern Volkswagen.

Přečíst článek

Eurokomisaři zavedli cla na dovoz elektromobilů z Číny

Němci zůstali nevyslyšeni. Eurokomisaři zavedli cla na dovoz elektromobilů z Číny

Evropská unie zavádí předběžná cla až 37,6 procenta na dovoz čínských elektromobilů, uvedla Evropská komise (EK). Cla budou platit od pátku 5. července.

Přečíst článek

První evropská továrna na elektromobily čínské automobilky SAIC by mohla stát v Česku.

Gigafactory v Česku? Volkswagen ji sice nepostaví, ale Číňané by mohli

Čínská státní automobilka SAIC zvažuje Česko pro svoji první evropskou gigafactory. Píše to španělský tisk. Česko by tak Číně pomáhalo obcházet nová cla EU.

Přečíst článek

JARNÍ NEWSTREAM CLUB PRÁVĚ VYCHÁZÍ

Porazit všechny a stát se jedničkou. Na českém trhu se to podařilo spoustě hráčům. Co když se ale pokusí prosadit na evropském, asijském, americkém, nebo dokonce globálním trhu? Pak začínají podnikatelé i firmy narážet na celou řadu problémů. Přesto řada z nich uspěla.

Zakladatel Lasvitu Leon Jakimič, zakladatel Unicorn Attacks Vít Šubert, majitel Mattoni 1873 Alessandro Pasquale či zakladatel a CEO globální platformy FTMO Otakar Šuffner. To je část hvězd jarního vydání magazínu Newstream CLUB, jehož hlavním tématem je GLOBÁLNÍ ÚSPĚCH. Jak ho dosáhnout z Česka? A lze se prosadit na celosvětovém kolbišti v éře, kdy druhé místo téměř vždy znamená prohru?

Magazín se dále věnuje velkým finančním skupinám, které svět dobývají investicemi. Zvláštní kapitolou pak je Německo, které pro tuzemské podnikatele i finančníky velmi často představuje první velkou zkoušku nebo příslovečnou bránu do světa. A platí to i ve chvíli, kdy se německá ekonomika potýká s celou řadou strukturálních problémů.

Podíváme se na největší investice, které čeští hráči v posledních letech učinili a které představují historicky největší akvizice českého kapitálu v zahraničí.

A hudební promotér David Gaydečka čtenáře pozve do tajemného Doupěte, které je úplně novým typem hudebního klubu, v němž vystupují hvězdy, které zná celý svět.

Sedmé vydání čtvrtletníku Newstream CLUB je v prodeji na stáncích i v online distribuci Send, kde je možné titul také předplatit. Digitální verzi magazínu lze zakoupit přímo na webu newstream.cz.

Na další číslo se můžete těšit již v červnu.

Související

Doporučujeme