Tomáš Vala: S chytrým WC se nám daří prorážet do světa, jen nás trápí doprava

I návštěvníci odloženého světového veletrhu Expo v Dubaji se mohou těšit z technologického hitu firmy Siko - toalety, která splachuje jen minimem vody.
Jihočeské rodinně firmě Siko se daří s chytrou toaletou plnit své původní plány - chce s nimi prorazit v celém světě. Šéf a spolumajitel Siko Koupelny & Kuchyně Tomáš Vala serveru newstream.cz potvrdil, že od minulého týdne se začala prodávat ve Vietnamu. „Na největších trzích, na nichž aktuálně působíme, máme čím dál více poptávek a přibývají nové kontrakty z USA či Číny,” dodal Vala.
Siko proto investovalo už 150 milionů korun do slovensko-švýcarského start-upu Swiss Aqua Technologies, který za technologií toalety s názvem OptimFlush System stojí. Podle Valy jde o revoluční inovaci. Patentovaná technologie letos získává certifikace v mnoha zemích, loni toaleta získala prestižní Red Dot Awards. Cílem inovace je šetřit vodu i peníze, protože na spláchnutí postačí minimální množství, jen litr a půl, vody.
Potíže v logistice
Technologie je postavena na nápadu slovenského vynálezce Františka Pancuráka, který ve Swiss Aqua Technologies vede tým inženýrů. Firma, patřící do skupiny Siko, patentovala další technologie zaměřené na kvalitu a úsporu vody, jako chytrá trubka Kalyxx, která ekologicky čistí vodu od vodního kamene nebo prací koule WashBall, která šetří vodu při praní. Co se týče OpfimFlush, Siko plánuje, že do deseti let by měla být toaleta OSF v každé druhé nově zařizované koupelně ve vyspělém světě. Masová výroba začala v létě.
I na Siko doléhají potíže v globální přepravě zboží. „Co se týče dalšího vývoje technologie OptimFlush, daří se nám obchody nejen s malými investory, ale také s uvědomělými developerskými společnostmi, které realizují větší projekty. Nicméně větší export zatím blokují nedostatečné kapacity výrobců a problémy s dopravou. V mnoha státech jsme tak ještě ani nemohli začít s podporou tohoto produktu, protože bychom poptávku nebyli schopni uspokojit. Naše další technologie na odstraňování vodního kamene (IPS) se úspěšně šíří do dalších států,” dodal Vala.
Návštěvnost světové výstavy Expo 2020 v Dubaji, která začala v říjnu, nedosahuje předpokládané úrovně. Decentní styl značení a provázení návštěvníku se musí změnit na výraznější, totéž se týká i provozu a interiéru restaurace a baru. V průběžné zprávě, kterou vládě v pondělí předloží ministerstvo zahraničí, to uvedl generální komisař účasti České republiky na výstavě Jiří František Potužník.
Návštěvnost českého pavilonu na EXPO zklamala. Podívejte se na něj
Enjoy
Siko vystavuje toaletu v českém pavilonu na Expu v Dubaji. „S našimi inovacemi a vývojem nových technologií se dlouhodobě snažíme podporovat téma udržitelnosti, zejména tedy úspory vody. Na Expu představujeme nejúspornější toaletu na světě s patentovaným OptimFlush systémem, která dokáže díky nastavitelnému množství splachované vody ušetřit čtyřčlenné domácnosti až 5 tisíc korun ročně. Na jedinečný zážitek z veletrhu zveme také naše zákazníky, nicméně konkrétní business efekt zatím nevnímáme,” dodal Vala.
Siko čeká letos poprvé tržby kolem pěti miliard korun. Do konce roku otevře vlastní e-shop v Maďarsku, nově prodává i v Británii. Do dvou let plánuje v Čimelicích nový sklad za 300 až 400 milionů korun. Loni měla firma v ČR a na Slovensku konsolidovaný obrat 4,38 miliardy, meziročně o sedm procent vyšší. Zisk EBITDA mělo loni Siko 460 milionů, stoupl o čtyři procenta.
JARNÍ NEWSTREAM CLUB PRÁVĚ VYCHÁZÍ
Porazit všechny a stát se jedničkou. Na českém trhu se to podařilo spoustě hráčům. Co když se ale pokusí prosadit na evropském, asijském, americkém, nebo dokonce globálním trhu? Pak začínají podnikatelé i firmy narážet na celou řadu problémů. Přesto řada z nich uspěla.
Zakladatel Lasvitu Leon Jakimič, zakladatel Unicorn Attacks Vít Šubert, majitel Mattoni 1873 Alessandro Pasquale či zakladatel a CEO globální platformy FTMO Otakar Šuffner. To je část hvězd jarního vydání magazínu Newstream CLUB, jehož hlavním tématem je GLOBÁLNÍ ÚSPĚCH. Jak ho dosáhnout z Česka? A lze se prosadit na celosvětovém kolbišti v éře, kdy druhé místo téměř vždy znamená prohru?
Magazín se dále věnuje velkým finančním skupinám, které svět dobývají investicemi. Zvláštní kapitolou pak je Německo, které pro tuzemské podnikatele i finančníky velmi často představuje první velkou zkoušku nebo příslovečnou bránu do světa. A platí to i ve chvíli, kdy se německá ekonomika potýká s celou řadou strukturálních problémů.
Podíváme se na největší investice, které čeští hráči v posledních letech učinili a které představují historicky největší akvizice českého kapitálu v zahraničí.
A hudební promotér David Gaydečka čtenáře pozve do tajemného Doupěte, které je úplně novým typem hudebního klubu, v němž vystupují hvězdy, které zná celý svět.
Sedmé vydání čtvrtletníku Newstream CLUB je v prodeji na stáncích i v online distribuci Send, kde je možné titul také předplatit. Digitální verzi magazínu lze zakoupit přímo na webu newstream.cz.
Na další číslo se můžete těšit již v červnu.