Vlny zlevňování srazily čtvrtletní zisk Tesly o čtvrtinu. Ani vysoké marže nepomohly

Tesle klesl v prvním čtvrtletí navzdory vyšším tržbám čistý zisk meziročně o 24 procent na 2,5 miliardy dolarů (přes 53 miliard korun). Automobilka to uvedla ve svém středečním sdělení po skončení burzovního obchodování. Na vině je podle tiskových agentur prudké zlevňování vozů, které zanechává stopy na obchodní bilanci amerického výrobce elektromobilů.
Tržby stouply v prvních třech měsících roku o 24 procent na 23,3 miliardy dolarů, analytici odhadovali, že budou o něco vyšší. Akcie Tesly po oznámení výsledků klesly téměř o čtyři procenta. Od začátku roku se ale jejich cena zvýšila o 50 procent.
Americký výrobce elektromobilů Tesla snížil ceny svých aut v Evropě, Izraeli a Singapuru. Před týdnem firma zlevnila auta ve Spojených státech, od ledna už popáté. Díky slevám Tesla v prvním čtvrtletí zvýšila odbyt o čtyři procenta, investoři se ale obávají o ziskové marže, které jsou vysoko nad průměrem odvětví. Informovala o tom dnes agentura Reuters.
Nejenom USA, Tesla zlevnila auta i v Evropě, Singapuru a v Izraeli
Zprávy z firem
Tesla v prvním čtvrtletí dodala na trh 422 875 elektromobilů. Společnost tak vyrovnala svůj dosavadní rekord, ale zaostala za očekáváním. Její šéf Elon Musk letos zvýšil prodej několikerými koly snižování cen. Trpí tím ziskovost – provozní zisková marže Tesly mezičtvrtletně klesla z 16 procent na 11,4 procenta. Před rokem činila ještě 19,2 procenta. Tesla je v této oblasti přesto stále napřed. Marže Fordu a General Motors nedávno činily pro srovnání pět a sedm procent, uvádí agentura DPA.
Tesle se hromadí zásoby
Musk nižší ceny zdůvodňuje tím, že chce, aby elektromobily byly masově dostupné. Poptávka nechybí. Tesla ale v minulém čtvrtletí vyrobila o 18 tisíc vozidel více, než jich prodala. „Tesla prochází obtížnou fází. Zásoby rostou,“ uvedl analytik Gene Munster z investiční společnosti Deepwater Asset Management. Analytici vidí Muskovu agresivní cenovou politiku jako reakci na rostoucí konkurenci v byznysu s elektrickými auty, který se stává z okrajové záležitosti masovým trhem.
Tesla se rozhodla podpořit svůj prodej snížením cen. Tato sázka jí nevyšla úplně podle jejích představ. Rozpoutala cenovou válku zejména s čínskou konkurencí, v níž bude muset nejspíš pokračovat. Zlevní ještě tesly? Někteří analytici to vidí jako pravděpodobný scénář.
Tesla rozpoutala cenovou válku. Teď v ní zřejmě bude muset dlouze bojovat
Zprávy z firem
Musk ve středu podle agentury Reuters řekl, že Tesla pravděpodobně letos uvede na trh technologii plně samočinného pohonu. Ta by podle něj měla vytvořit značné zisky, které vykompenzují tlak na marži.
Do výroby elektromobilů se mezitím nejen kvůli naléhání úřadů zapojily i zavedené automobilky. Aby si Tesla udržela konkurenční výhodu a obhájila postavení na trhu, nemá jinou možnost, než lákat zákazníky na nižší ceny, píše agentura DPA. Firma ale podle vlastních vyjádření předpokládá, že si navzdory snižování cen udrží do budoucna jednu z nejvyšších ziskových marží v automobilovém průmyslu. Tesla se také drží ambiciózního cíle rozšiřovat výrobu s ročním tempem růstu 50 procent a věří, že je stále na dobré cestě dodat letos zákazníkům přibližně 1,8 milionu vozů.
Koncern Volkswagen ve středu odhalil elektromobil s cenovkou do 25 tisíc eur (asi 600 tisíc korun), od kterého si slibuje, že bude konkurovat Tesle. Kompaktní koncept ID.2all by se sériově měl začít vyrábět v roce 2025, píše agentura Bloomberg. Vůz by na jedno nabití měl ujet až 450 kilometrů a bude se vyrábět ve Španělsku.
Volkswagen představil lidový elektromobil za 600 tisíc
Zprávy z firem
Miliardář a vizionář Elon Musk plánuje postavit vlastní město nazvané Snailbrook na části z tisíců akrů nově zakoupených pastvin a zemědělské půdy nedaleko hlavního města Texasu Austinu, kam se loni přemístil i se sídlem automobilky Tesla. Jeho vize spočívá ve vytvoření jakéhosi utopického městečka v sousedství jeho továren Tesla, SpaceX a Boring Company, kde by jejich zaměstnanci mohli žít a pracovat, napsal deník The Wall Street Journal.
Vítejte u Šnečího potoka. Musk chystá v Texasu vlastní město s továrnami Tesly či Boring Co. a jejich zaměstnanci
Leaders
JARNÍ NEWSTREAM CLUB PRÁVĚ VYCHÁZÍ
Porazit všechny a stát se jedničkou. Na českém trhu se to podařilo spoustě hráčům. Co když se ale pokusí prosadit na evropském, asijském, americkém, nebo dokonce globálním trhu? Pak začínají podnikatelé i firmy narážet na celou řadu problémů. Přesto řada z nich uspěla.
Zakladatel Lasvitu Leon Jakimič, zakladatel Unicorn Attacks Vít Šubert, majitel Mattoni 1873 Alessandro Pasquale či zakladatel a CEO globální platformy FTMO Otakar Šuffner. To je část hvězd jarního vydání magazínu Newstream CLUB, jehož hlavním tématem je GLOBÁLNÍ ÚSPĚCH. Jak ho dosáhnout z Česka? A lze se prosadit na celosvětovém kolbišti v éře, kdy druhé místo téměř vždy znamená prohru?
Magazín se dále věnuje velkým finančním skupinám, které svět dobývají investicemi. Zvláštní kapitolou pak je Německo, které pro tuzemské podnikatele i finančníky velmi často představuje první velkou zkoušku nebo příslovečnou bránu do světa. A platí to i ve chvíli, kdy se německá ekonomika potýká s celou řadou strukturálních problémů.
Podíváme se na největší investice, které čeští hráči v posledních letech učinili a které představují historicky největší akvizice českého kapitálu v zahraničí.
A hudební promotér David Gaydečka čtenáře pozve do tajemného Doupěte, které je úplně novým typem hudebního klubu, v němž vystupují hvězdy, které zná celý svět.
Sedmé vydání čtvrtletníku Newstream CLUB je v prodeji na stáncích i v online distribuci Send, kde je možné titul také předplatit. Digitální verzi magazínu lze zakoupit přímo na webu newstream.cz.
Na další číslo se můžete těšit již v červnu.