Volkswagen potrápí invaze levných aut z Číny. Koncern čeká pomalejší růst tržeb

Akcie Volkswagenu klesly poté, co automobilka uvedla, že růst tržeb se letos zpomalí z 15 na 5 procent. Koncern, do kterého patří i mladoboleslavská Škoda Auto, sníží pětiletý plán výdajů do roku 2029 o 10 miliard korun, píše Bloomberg. Automobilový koncern se podle agentury potýká s klesající poptávkou po elektrických vozidlech a sílící konkurencí.
Německý automobilový koncern Volkswagen loni mírně zvýšil provozní zisk. Letos čeká pomalejší růst tržeb. V roce 2023 koncern, jehož součástí je i Škoda Auto, zvýšil provozní zisk o 2,1 procenta na 22,6 miliardy eur (zhruba 572 miliard korun). Tržby Volkswagen zvýšil o 15,5 procenta na 322,3 miliardy eur.
Výrobce automobilů zatím těží z odložené covidové poptávky, která zatím kompenzuje bující ekonomické problémy. Výhled na letošní rok je ale méně optimistický. Vysoké životní náklady a náklady na půjčky budou v letošním roce zatěžovat spotřebu. Největší trh Volkswagenu, Čína, se navíc potýká s propadem v oblasti nemovitostí a slabou podnikatelskou důvěrou.
Problémy autoprůmyslu
Letos koncern očekává zpomalení růstu tržem na 5 procent. Kvůli této předpovědi výrazně oslabily akcie podniku. V pátek odpoledne v jednu chvíli odepisovaly až 7,2 procenta.
„Jsme přesvědčeni o tom, že rok 2024 bude i přes zhoršené ekonomické vyhlídky a silnou konkurenci úspěšný,“ uvedl finanční ředitel VW Arno Antlitz.
Volkswagen prosazuje ambiciózní plán úspor. Ze svého pětiletého plánu výdajů seškrtá 10 miliard eur a sníží jej na 170 miliard eur. Chce tím zvýšit marže a dohnat konkurenty, jako je Stellantis. Toto jeho úsilí je o to naléhavější vzhledem ke zpomalujícímu růstu prodeje elektromobilů a konkurenci levnějších čínských modelů i zlevňující Tesly.
Dnešní zpráva Volkswagenu neobsahuje údaje o vývoji čistého zisku. Podrobnější výsledky loňského hospodaření zveřejní koncern 13. března, napsala agentura DPA.
Koncern Volkswagen už dříve oznámil, že vloni zvýšil celosvětový odbyt o 11,8 procenta na 9,24 milionu vozů po sedmiprocentním poklesu v předchozím roce. Škoda Auto v loňském roce dodala zákazníkům po celém světě 866 800 vozidel. To představuje meziroční nárůst o 18,5 procenta.
Zdá se, že auto budoucnosti sjelo do příkopu. Akciová bublina elektromobility totiž splaskla. Dolu míří hodnota mnoha společností vyrábějících elektromobily, kterým se před lety věštila velká budoucnost.
Akciová bublina elektromobility splaskla, hodnota automobilek padá strmě dolů
Zprávy z firem
JARNÍ NEWSTREAM CLUB PRÁVĚ VYCHÁZÍ
Porazit všechny a stát se jedničkou. Na českém trhu se to podařilo spoustě hráčům. Co když se ale pokusí prosadit na evropském, asijském, americkém, nebo dokonce globálním trhu? Pak začínají podnikatelé i firmy narážet na celou řadu problémů. Přesto řada z nich uspěla.
Zakladatel Lasvitu Leon Jakimič, zakladatel Unicorn Attacks Vít Šubert, majitel Mattoni 1873 Alessandro Pasquale či zakladatel a CEO globální platformy FTMO Otakar Šuffner. To je část hvězd jarního vydání magazínu Newstream CLUB, jehož hlavním tématem je GLOBÁLNÍ ÚSPĚCH. Jak ho dosáhnout z Česka? A lze se prosadit na celosvětovém kolbišti v éře, kdy druhé místo téměř vždy znamená prohru?
Magazín se dále věnuje velkým finančním skupinám, které svět dobývají investicemi. Zvláštní kapitolou pak je Německo, které pro tuzemské podnikatele i finančníky velmi často představuje první velkou zkoušku nebo příslovečnou bránu do světa. A platí to i ve chvíli, kdy se německá ekonomika potýká s celou řadou strukturálních problémů.
Podíváme se na největší investice, které čeští hráči v posledních letech učinili a které představují historicky největší akvizice českého kapitálu v zahraničí.
A hudební promotér David Gaydečka čtenáře pozve do tajemného Doupěte, které je úplně novým typem hudebního klubu, v němž vystupují hvězdy, které zná celý svět.
Sedmé vydání čtvrtletníku Newstream CLUB je v prodeji na stáncích i v online distribuci Send, kde je možné titul také předplatit. Digitální verzi magazínu lze zakoupit přímo na webu newstream.cz.
Na další číslo se můžete těšit již v červnu.