Všem dopravcům v Česku teď hrozí krach. Chtějí, ať vláda zruší spotřební daň z pohonných hmot
Již tak závratná rychlost zdražování pohonných hmot v ČR se ještě zvyšuje. Benzín včera přes noc zdražil o 1,70 koruny na litr, nafta o 2,15 koruny. Rekordy. Za poslední měsíc litr nafty zdražil skoro o 12 korun. Dopravci podezřívají čerpací stanice, že situace zneužívají a navyšují si marže. Provozovatelé čerpaček to odmítají. Pohonné hmoty každopádně rychle zdražují k úrovni 50 korun za litr.
Vláda ve středu bude jednat o tom, jak růst cen pohonných hmot alespoň zmírnit, když tedy ne zlevnit. Dopravci totiž varují, že každý z nich, kteří v Česku podnikají, je nyní ohrožen krachem. Například největší sdružení silničních dopravců v ČR, Česmad Bohemia, má zhruba 2200 členských firem a subjektů. Podle prezidenta sdružení, Josefa Melzera, je každý ze členů nyní ohrožen krachem.
Krach dopravce znamená, že může váznout třeba zásobování i třeba potravinami nebo léky či zdravotními potřebami. Plošnější problémy dopravců tak mohou signalizovat otřes nejen ekonomický, ale i sociální. Dopravci jsou přitom nyní ve ztrátě čítající až čtyři koruny na každý kilometr. To je ztráta, která se za měsíc načítá do statisíců a posléze milionů, ba desítek milionů, takže dopravce nemůže takovou ztrátovost zvládat dlouho.
Benzín za padesát? Není to vyloučené
Dopravci i proto tlačí na vládu, aby přijala opatření, které jim uleví. Nejlépe by se mělo jednat o kombinaci opatření. Kombinace opatření by cenu pohonných hmot mohla vrátit opět na úrovně začínající trojkou.
Vláda Petra Fialy směřuje k historické chybě, která připomíná legendární zvýšení DPH na potraviny Nečasovy a Kalouskovy vlády. Přes veškerou pomahačskou euforii, kterou se Češi snaží překlenou stres z konfliktu na Ukrajině, tady není nikdo připraven na benzin za 45, natož 50 korun. Dočasné snížení spotřební daně mělo být ohlášeno již ve čtvrtek. Nyní jsme tři dny pozadu.Stanislav Šulc: Správný čas na snížení spotřební daně na benzin byl ve čtvrtek. Teď už je pozdě
Názory
Co může vláda dělat? Má v zásadě šest možností.
Může snížit spotřební daň. Dopravci uvádějí, že bez problému lze snížit spotřební daň o 1,60 koruny na litr. To by však při nárůstu ceny o zhruba 10 korun na litr za poslední rok zase tolik nepomohlo. Proto dopravci přicházejí i s tím, že by se mohla přechodně spotřební daň zcela zrušit. Takový krok by však mohl narazit v Bruselu.
V neděli stála nafta u pumpy Benziny na pražském Krejcárku 46,50. Bylo to šokující číslo. Ještě před týdnem stál litr nafty pod čtyřicet korun. V pondělí už bylo na totemech 47,70. Tomu se říká inflace v praxi.Dalibor Martínek: Snížení spotřební daně z paliv může zachránit ekonomiku. Aspoň na čas
Názory
Vláda také může snížit uplatňovanou sazbu DPH, jak tak od února na půl roku učinila vláda v Polsku. Nabízí se přechodné ukončení přimíchávání biosložky, které pohonné hmoty uměle zdražuje. Dalším z řešení je zastropování cen. Částku nad „stropem“ by stát čerpacím stanicím a dalším dodavatelům pohonných hmot dorovnával za peníze daňového poplatníka. A v neposlední řadě je řešením také adresný program podpory pouze části firem a části domácností. Těch nejvíce zasažených. Dopravci konečně také míní, že by situaci mohl zlepšit apel vlády na čerpací stanice, ať situace nezneužívají a nenavyšují si marže.
Vláda se rozhodla jít cestou zrušení přimíchávání biosložky a také zrušením silniční daně. Ministerstvo financí to uvedlo na Twitteru.
[[Twitter status: https://twitter.com/MinFinCZ/status/1501577410084585473]]
Zrušení povinného přimíchávání biosložky však dopravcům příliš nepomůže. Ani zrušení silniční daně nepovede přímo ke snížení cen pohonných hmot. Dopravcům a motoristům však samozřejmě sníží celkové náklady provozu vozidla.
Zrušení silniční daně uleví od nákladů provozu vozidla spíše dopravcům než individuálním motoristům, protože její zrušení sníží výrazněji náklady provozu například kamionu než osobního auta. Silniční daň totiž narůstá v případě osobních vozidel se stářím a objemem motoru auta. U ostatních vozidel, například kamionů, pak s hmotností, počtem náprav a rovněž stářím.
Přimíchávání bioložek bylo zavedeno v roce 2007 pro naftu a od dva roky později pro benzín. Od roku 2010, kdy došlo k zatím poslednímu navýšení podílu přimíchávané biosložky, se musí povinně přimíchávat alespoň šest procent do nafty a alespoň 4,1 procenta do benzínu. Když se v roce 2007 začínala biosložka přimíchávat do nafty, stoupla tehdy kvůli tomu cena nafty až o 40 haléřů na litr. Tehdy se ovšem do nafty přimíchávala pouze dvě procenta. Přimíchávání šesti procent tak dnes i po zohlednění inflace zdražuje naftu o zhruba 1,20 koruny na litr. V případě benzínu tak má biosložka na svědomí zdražení o zhruba jednu korunu na litr.
Zlevnění pohonných hmot o přibližně korunu samo o sobě dopravce ani motoristy nespasí. Vždyť nafta v Česku jen za poslední měsíc zdražila skoro o dvanáct korun na litr. Ve spojení se zrušením silniční daně jde již o výraznější úlevu na celkových nákladech. Stále však nebude stačit. Dopravci totiž nyní zaznamenávají ztrátu až čtyř korun na kilometr. Budou tedy zřejmě žádat ještě další, dodatečné opatření, například snížení spotřební daně.
Předseda Správy státních hmotných rezerv (SSHR) Pavel Švagr vyzval distributory a prodejce pohonných hmot, aby přistupovali ke zvyšování cen uvážlivě a nenavyšovali neobjektivně marže. Situaci kolem dodávek ropy a ropných produktů na český trh SSHR monitoruje, v tuto chvíli je situace se zásobováním v normálu, řekl Švagr po jednání Národní organizace pro společný postup ve stavu ropné nouze (NESO).Chovejte se uvážlivěji, nenavyšujte si marže, vyzval prodejce pohonných hmot šéf správy hmotných rezerv
Money
PODZIMNÍ NEWSTREAM CLUB PRÁVĚ VYCHÁZÍ
Jak se udržet v kondici a vytvářet dlouhodobou hodnotu? Snaha udržovat se v souladu s nároky doby je hlavní téma aktuálního magazínu Newstream CLUB, který nyní vychází, s podtitulem VYJEDNEJTE SI SVŮJ ŽIVOT.
Proč se vyjednávání stává jednou z hlavních dovedností pro budoucí úspěch, vysvětlí přední český vyjednavač a titulkový muž Radim Pařík.
Na otázku ‚Jak zůstat relevantní i v dalších letech?‘ odpovídají i další osobnosti byznysu, showbyznysu, ale také medicíny. Například vyhlášená pohybová lékařka Karolína Velebová, která se stará o řadu vrcholových sportovců včetně olympioniků. Dědička kávového impéria Christina Meinl ukazuje na historii legendární firmy, jak důležité bylo pro její přežití a dlouhodobý úspěch ochota radikálně se změnit a začít znovu téměř od nuly.
Partner Penta Investments Václav Jirků popisuje, jak důležitou roli bude hrát soukromý sektor ve zdravotní péči a sociálních službách.
O duševním zdraví, wellbeingu a o tom, jak jich dosahovat pomocí moderních technologií, hovoří Jiří Diblík, spolutvůrcem globálně úspěšné wellbeingové a mental health aplikace VOS Health.
Páté vydání čtvrtletníku Newstream CLUB je v prodeji na stáncích i v online distribuci Send, kde je možné titul také předplatit. Digitální verzi magazínu lze zakoupit přímo na webu newstream.cz.
Na další číslo se můžete těšit již v prosinci.