Nový magazín právě vychází!

Objednávejte zde

Kiwi.com se oklepává z pandemie. Zpátky v zisku ale bude nejdřív za tři roky

Zakladatel vyhledávače Kiwi.com Oliver Dlouhý
ČTK

Vyhledávači letenek Kiwi.com se loni podařilo snížit ztrátu z roku 2020, která přesáhla miliardu korun, na 304 milionů korun. Tržby se loni meziročně zvýšily o pět miliard korun na 16,9 miliardy korun a dosáhly úrovně mírně přes 50 procent roku 2019. Vyplývá to z výroční zprávy umístěné ve Sbírce listin.

Vedení společnosti předpokládá, že do zisku se hospodaření podaří vrátit až v roce 2025. Naposledy bylo v zisku v roce 2018.

Drtivá většina tržeb firmy je ze zahraničních trhů, v Česku činily za loňský rok 408 milionů korun, což je jen o něco více než dvě procenta. Ale už loni dosáhl celkový počet rezervací 69 procent roku 2019 a letos firma předpokládá podle aktuálního vývoje, že dosáhne stejného počtu jako v předcovidovém roce. Bude to ne díky tomu, že by se letecký trh již vrátil na úroveň před koronavirovou pandemií, ale díky tomu, že se firmě pomocí investic podařilo zvýšit podíl na trhu. Spolumajitel a zakladatel firmy Oliver Dlouhý předpokládá, že by se letecký trh mohl vrátit na předcovidovou úroveň v roce 2024. Oživením nyní prochází i přes doznívající covid a válku na Ukrajině.

Oliver Dlouhý, zakladatel Kiwi.com

Šéf Kiwi Oliver Dlouhý: Každý týden slavíme rekord. Lidé zase začali létat

Teprve čtyřiatřicetiletý šéf a spolumajitel Kiwi.com Oliver Dlouhý prošedivěl. Jeho rychlý způsob života na něm začíná být vidět. Firmu na vyhledávání nejlevnějšího leteckého spojení založil přesně před deseti lety. Stal se shooting star, člověkem, kterého ostatní sledují. Obrat jeho firmy se počítá v desítkách miliard korun. Koruny ale Olivera nezajímají, jeho byznys se sídlem v Brně je globální. Nejúspěšnější český start-up však dostal s covidem těžkou ránu. Lidé zaplatili, ale neletěli. Firma proto musela peníze vracet ze svého. Trvalo jí to, hledala peníze. Letecké společnosti nechtěly peníze za letenky vracet. Nyní je Kiwi zpět. A opět skvěle jede.

Přečíst článek

Ve výroční zprávě je také zmíněno, že aktuálně je kapitál firmy záporný. Firma vznikla pod názvem Skypicker před deseti lety a na základním kapitálu se nyní podílí z 53 procent americký fond General Atlantic, Dlouhý si drží 22 procent. Dalších 12 procent má Jozef Kepési a deset procent Touzimsky Airlines. Dceřiné společnosti jsou umístěné v USA, Nizozemsku, Španělsku, Číně, Velké Británii a na Slovensku je pobočka.

Letenky zdražují, u zaoceánských letů až o desítky procent. A bude hůř

Rozkolísané ceny paliv na světových trzích postupně prodražují i leteckou dopravu. Důsledkem toho jsou stoupající ceny letenek, které hlavně na dálkových linkách zdražily v posledních týdnech v průměru o deset až 20 procent. Vyplývá to z ankety mezi prodejci letenek.

Přečíst článek

Firma založila byznys na tom, že díky speciálnímu algoritmu nabízí letenky i společností, které spolu nespolupracují. Zaměstnanců pro firmu pracovalo loni 879, což bylo meziročně o 85 méně. Dva vedoucí pracovníci si loni vydělali 6,7 milionu, v covidovém roce 2020, kdy firma skončila v rekordní ztrátě, to bylo 7,3 milionu korun.

JARNÍ NEWSTREAM CLUB PRÁVĚ VYCHÁZÍ

Porazit všechny a stát se jedničkou. Na českém trhu se to podařilo spoustě hráčům. Co když se ale pokusí prosadit na evropském, asijském, americkém, nebo dokonce globálním trhu? Pak začínají podnikatelé i firmy narážet na celou řadu problémů. Přesto řada z nich uspěla.

Zakladatel Lasvitu Leon Jakimič, zakladatel Unicorn Attacks Vít Šubert, majitel Mattoni 1873 Alessandro Pasquale či zakladatel a CEO globální platformy FTMO Otakar Šuffner. To je část hvězd jarního vydání magazínu Newstream CLUB, jehož hlavním tématem je GLOBÁLNÍ ÚSPĚCH. Jak ho dosáhnout z Česka? A lze se prosadit na celosvětovém kolbišti v éře, kdy druhé místo téměř vždy znamená prohru?

Magazín se dále věnuje velkým finančním skupinám, které svět dobývají investicemi. Zvláštní kapitolou pak je Německo, které pro tuzemské podnikatele i finančníky velmi často představuje první velkou zkoušku nebo příslovečnou bránu do světa. A platí to i ve chvíli, kdy se německá ekonomika potýká s celou řadou strukturálních problémů.

Podíváme se na největší investice, které čeští hráči v posledních letech učinili a které představují historicky největší akvizice českého kapitálu v zahraničí.

A hudební promotér David Gaydečka čtenáře pozve do tajemného Doupěte, které je úplně novým typem hudebního klubu, v němž vystupují hvězdy, které zná celý svět.

Sedmé vydání čtvrtletníku Newstream CLUB je v prodeji na stáncích i v online distribuci Send, kde je možné titul také předplatit. Digitální verzi magazínu lze zakoupit přímo na webu newstream.cz.

Na další číslo se můžete těšit již v červnu.

Související

Doporučujeme