Výroba aut v lednu výjimečně stoupla. Toyota šla do trháku
Výroba osobních aut v Česku letos v lednu meziročně stoupla o zhruba 22 procent na 112 794 vozů. Oznámilo to Sdružení automobilového průmyslu. Předchozí dva roky výroba v lednu meziročně klesala. Největší podíl, více než 60 procent, měla na celkové výrobě česká automobilka Škoda Auto. Nejvýraznější růst výroby ale zaznamenala japonská Toyota, které produkce v jejím kolínském závodě stoupla oproti loňskému lednu na více než dvojnásobek.
"I přes přetrvávající napjatou situaci v dodavatelských řetězcích a nedostatek některých komponent se v lednu výrobcům osobních vozidel podařilo dosáhnout téměř 22procentního nárůstu výroby. Přiblížení se předkrizovým výrobním hodnotám tak pozitivně podpořilo domácí ekonomiku," sdělil výkonný ředitel Sdružení automobilového průmyslu Zdeněk Petzl.
Nejistý výhled pro letošní rok
Poklesla ale výroba autobusů, což podle něj ukazuje, že letošní rok nebude pro český automobilový průmysl jednoduchý. "To potvrzují i odhady výroby osobních vozidel pro únor a březen," doplnil.
Francouzská automobilka Renault se loni kvůli odchodu z ruského trhu propadla do ztráty 700 milionů eur (16,6 miliardy korun) po zisku téměř 967 milionů eur v předchozím roce. Tržby se ale zvýšily. Firma uvedla, že poprvé od roku 2019 plánuje vyplatit dividendu.Úprk z Ruska poslal Renault do ztráty. Akcionáři ale o dividendu nepřijdou
Zprávy z firem
Nejvíce osobních aut v lednu vyrobila Škoda Auto, které výroba stoupla meziročně o 13,2 procenta na 70 599 vozů. Korejská firma Hyundai ve svém českém závodě v Nošovicích vyrobila v prvním měsíci letošního roku 24 200 osobních aut, tedy o 12 procent více než ve stejném období loni. V kolínské továrně japonské automobilky Toyota byl zaznamenán nejvýraznější nárůst produkce, a to o 107 procent na 17 995 osobních aut.
Téměř každé desáté auto je elektromobil
Téměř 11 procent osobních vozů vyrobených v lednu tvořila auta s elektrickým pohonem. Třeba u Toyoty tvořila dokonce více než polovinu produkce auta s hybridním pohonem.
Evropský parlament v úterý definitivně schválil dohodu s členskými státy Evropské unie o nové normě o nulových emisích, která počítá s tím, že od roku 2035 má být v členských zemích prakticky nemožné si pořídit nový automobil na benzin či naftu.Je to definitivní. Po roce 2035 v EU nové auto na benzín či naftu nekoupíte
Politika
Pokles byl v lednu zaznamenán u výroby autobusů a motocyklů. Autobusů bylo vyrobeno 226, což bylo o 37,2 procenta méně než loni. Ve vysokomýtském podniku Iveco CR bylo vyrobeno 214 autobusů, meziročně o 35,2 procenta méně, a u firmy SOR Libchavy produkce klesla dokonce skoro o dvě třetiny na deset autobusů.
Jawa hlásí prudký pokles
Společnost KHMC z Opavy pak vyrobila v lednu dva minibusy. Elektrický autobus nebyl v lednu vyroben žádný. Český výrobce motocyklů Jawa Moto vyrobil v lednu 74 motocyklů, což bylo meziročně o 72,2 procenta méně.
Loni za celý rok výroba osobních aut také meziročně stoupla, a to o 10,2 procenta na 1,218 milionu vozů. Na tuzemský trh směřovalo 87 736 vozidel, tedy o 9,7 procenta méně než v předchozím roce. Víc než 92 procent vyrobených automobilů mířilo na zahraniční trhy. Export aut tak v meziročním srovnání zaznamenal 12procentní růst.
Pro Českou republiku je navrhovaná emisní norma Euro 7 v současné podobě nepřijatelná. Znamenala by ohrožení výroby osobních i nákladních aut a autobusů, snížení dostupnosti nových aut a jejich zdražení. Dopady na snižování emisí jsou přitom spíše sporné. Ministr dopravy Martin Kupka (ODS) proto chce v pátek v Bruselu jednat o změnách normy s v Bruselu s eurokomisařem pro vnitřní trh Thierry Bretonem, uvedl v Poslanecké sněmovně.Emisní norma Euro 7 je nepřijatelná, říká ministr. Škodovky budou neprodejné, tvrdí firma
Politika
PODZIMNÍ NEWSTREAM CLUB PRÁVĚ VYCHÁZÍ
Jak se udržet v kondici a vytvářet dlouhodobou hodnotu? Snaha udržovat se v souladu s nároky doby je hlavní téma aktuálního magazínu Newstream CLUB, který nyní vychází, s podtitulem VYJEDNEJTE SI SVŮJ ŽIVOT.
Proč se vyjednávání stává jednou z hlavních dovedností pro budoucí úspěch, vysvětlí přední český vyjednavač a titulkový muž Radim Pařík.
Na otázku ‚Jak zůstat relevantní i v dalších letech?‘ odpovídají i další osobnosti byznysu, showbyznysu, ale také medicíny. Například vyhlášená pohybová lékařka Karolína Velebová, která se stará o řadu vrcholových sportovců včetně olympioniků. Dědička kávového impéria Christina Meinl ukazuje na historii legendární firmy, jak důležité bylo pro její přežití a dlouhodobý úspěch ochota radikálně se změnit a začít znovu téměř od nuly.
Partner Penta Investments Václav Jirků popisuje, jak důležitou roli bude hrát soukromý sektor ve zdravotní péči a sociálních službách.
O duševním zdraví, wellbeingu a o tom, jak jich dosahovat pomocí moderních technologií, hovoří Jiří Diblík, spolutvůrcem globálně úspěšné wellbeingové a mental health aplikace VOS Health.
Páté vydání čtvrtletníku Newstream CLUB je v prodeji na stáncích i v online distribuci Send, kde je možné titul také předplatit. Digitální verzi magazínu lze zakoupit přímo na webu newstream.cz.
Na další číslo se můžete těšit již v prosinci.