Nový magazín právě vychází!

Objednávejte zde

Automobilky vyrábí pod své možnosti. Chybí jim díly i lidi

Výroba Škoda Fabia v mladoboleslavském závodu
Škoda Auto
 ČTK

Automobilky v Česku vyrábí pod svými kapacitami, zdaleka nedosahují předpandemických čísel. Poptávka po vozech je, výrobu ale brzdí nedostatek dílů.

Automobilky v Česku letos během prvního pololetí vyrobily 663 015 osobních vozů. To je sice meziročně o přibližně o 31,7 procenta více, ve srovnání s předkrizovým rokem 2019 ale stále o 11,2 procenta méně. Oznámilo to Sdružení automobilového průmyslu. 

Výroba navíc začala v létě stagnovat kvůli chybějícím dodávkám čipů. Výrobu nadále negativně ovlivňují narušené dodavatelské řetězce, celosvětový nedostatek polovodičů, ale i dalších surovin a nedostatek pracovní síly. Za vysokým meziročním nárůstem pak stojí fakt, že v loňském roce se výroba ve druhé polovině března a v dubnu až na několik výjimek prakticky zastavila.

Škoda Auto, ilustrační foto

Škoda Auto v pololetí zvýšila odbyt o pětinu. V červnu už jí chyběly čipy

Odbyt automobilky Škoda Auto v prvním pololetí meziročně vzrostl o 20,8 procenta na 515 300 vozidel. V samotném červnu se však meziročně snížil, a to o pět procent na 89 900 vozů. Na vině je globální nedostatek čipů.

Přečíst článek

„Automobilový průmysl je nadále pod enormním tlakem. Celosvětový nedostatek čipů, ale i rostoucí ceny vstupních surovin a materiálů, nedostatek pracovní síly v Česku i nadále nejistá situace ohledně vývoje pandemie výrazně ovlivňují výkonnost odvětví. Také poptávka po nových vozidlech je nadále výrazně pod úrovní předkrizového roku 2019. V zemích EU, tedy na našich hlavních exportních trzích, je tento pokles více než pětinový,” uvedl výkonný ředitel Sdružení automobilového průmyslu Zdeněk Petzl.

Chybějící čipy přinutily největší tuzemskou automobilku Škoda Auto v první fázi vytvářet zásoby nedokončených automobilů, nicméně časem si vyžádal i omezování směn.

Čipy jen tak nebudou

„Nedostatek čipů je všeobecným problémem evropských výrobců, který se podepisuje i na prodejích v zemích EU, jak ukázala čísla za červen zveřejněná minulý pátek. Zatímco poptávka na trhu evidentně je – jak ostatně napovídají statistiky nových zakázek – kapacity výrobců jsou v letošním roce stále více limitovány nedostatkem dílů, který může podle některých zpráv přetrvávat i do příštího roku,” uvedl analytik ČSOB Petr Dufek. 

Omezování výroby osobních vozů se podle něj v důsledku dominantní pozice automobilového průmyslu nepochybně nepříznivě promítne i do celkových výsledků celého odvětví i exportu v následujících měsících. Výrazné zpomalení průmyslu by však měly vykompenzovat služby, které po rozvolnění začínají opět nabírat na síle.

Problémy s nedostatkem čipů se podle Petzla z SDA budou projevovat i v následujících měsících. Bez těchto potíží Petzl odhadl výrobu asi o pět procent vyšší, automobilky by se tak blížily číslům z období před vypuknutím koronavirové krize. „Odhadujeme, že v letošním roce vyrobí tuzemské automobilky celkově asi 1,3 milionu vozidel,” dodal Petzl.

Škoda Auto, ilustrační foto

Volkswagen chce překonat Teslu. Do roku 2030 bude polovina prodaných vozidel poháněna bateriemi

Největší evropská automobilka Volkswagen očekává, že do roku 2030 bude polovina jejích vozidel prodaných po celém světě poháněna bateriemi.

Přečíst článek

Tatra Trucks spojená s holdingem Czechoslovak Group (CSG) se vrací na Slovensko.

Tatra Trucks bude na Slovensku vyrábět podvozky i kabiny náklaďáků

Kopřivnická Tatra Trucks z holdingu Czechoslovak Group (CSG) se vrací na Slovensko. V Trenčíně bude vyrábět podvozky, kabiny a některé typy nástaveb na vozidla značky Tatra.

Přečíst článek

JARNÍ NEWSTREAM CLUB PRÁVĚ VYCHÁZÍ

Porazit všechny a stát se jedničkou. Na českém trhu se to podařilo spoustě hráčům. Co když se ale pokusí prosadit na evropském, asijském, americkém, nebo dokonce globálním trhu? Pak začínají podnikatelé i firmy narážet na celou řadu problémů. Přesto řada z nich uspěla.

Zakladatel Lasvitu Leon Jakimič, zakladatel Unicorn Attacks Vít Šubert, majitel Mattoni 1873 Alessandro Pasquale či zakladatel a CEO globální platformy FTMO Otakar Šuffner. To je část hvězd jarního vydání magazínu Newstream CLUB, jehož hlavním tématem je GLOBÁLNÍ ÚSPĚCH. Jak ho dosáhnout z Česka? A lze se prosadit na celosvětovém kolbišti v éře, kdy druhé místo téměř vždy znamená prohru?

Magazín se dále věnuje velkým finančním skupinám, které svět dobývají investicemi. Zvláštní kapitolou pak je Německo, které pro tuzemské podnikatele i finančníky velmi často představuje první velkou zkoušku nebo příslovečnou bránu do světa. A platí to i ve chvíli, kdy se německá ekonomika potýká s celou řadou strukturálních problémů.

Podíváme se na největší investice, které čeští hráči v posledních letech učinili a které představují historicky největší akvizice českého kapitálu v zahraničí.

A hudební promotér David Gaydečka čtenáře pozve do tajemného Doupěte, které je úplně novým typem hudebního klubu, v němž vystupují hvězdy, které zná celý svět.

Sedmé vydání čtvrtletníku Newstream CLUB je v prodeji na stáncích i v online distribuci Send, kde je možné titul také předplatit. Digitální verzi magazínu lze zakoupit přímo na webu newstream.cz.

Na další číslo se můžete těšit již v červnu.

Související

Doporučujeme