Automobilky vyrábí pod své možnosti. Chybí jim díly i lidi
Automobilky v Česku vyrábí pod svými kapacitami, zdaleka nedosahují předpandemických čísel. Poptávka po vozech je, výrobu ale brzdí nedostatek dílů.
Automobilky v Česku letos během prvního pololetí vyrobily 663 015 osobních vozů. To je sice meziročně o přibližně o 31,7 procenta více, ve srovnání s předkrizovým rokem 2019 ale stále o 11,2 procenta méně. Oznámilo to Sdružení automobilového průmyslu.
Výroba navíc začala v létě stagnovat kvůli chybějícím dodávkám čipů. Výrobu nadále negativně ovlivňují narušené dodavatelské řetězce, celosvětový nedostatek polovodičů, ale i dalších surovin a nedostatek pracovní síly. Za vysokým meziročním nárůstem pak stojí fakt, že v loňském roce se výroba ve druhé polovině března a v dubnu až na několik výjimek prakticky zastavila.
Odbyt automobilky Škoda Auto v prvním pololetí meziročně vzrostl o 20,8 procenta na 515 300 vozidel. V samotném červnu se však meziročně snížil, a to o pět procent na 89 900 vozů. Na vině je globální nedostatek čipů. Škoda Auto v pololetí zvýšila odbyt o pětinu. V červnu už jí chyběly čipy
Zprávy z firem
„Automobilový průmysl je nadále pod enormním tlakem. Celosvětový nedostatek čipů, ale i rostoucí ceny vstupních surovin a materiálů, nedostatek pracovní síly v Česku i nadále nejistá situace ohledně vývoje pandemie výrazně ovlivňují výkonnost odvětví. Také poptávka po nových vozidlech je nadále výrazně pod úrovní předkrizového roku 2019. V zemích EU, tedy na našich hlavních exportních trzích, je tento pokles více než pětinový,” uvedl výkonný ředitel Sdružení automobilového průmyslu Zdeněk Petzl.
Chybějící čipy přinutily největší tuzemskou automobilku Škoda Auto v první fázi vytvářet zásoby nedokončených automobilů, nicméně časem si vyžádal i omezování směn.
Čipy jen tak nebudou
„Nedostatek čipů je všeobecným problémem evropských výrobců, který se podepisuje i na prodejích v zemích EU, jak ukázala čísla za červen zveřejněná minulý pátek. Zatímco poptávka na trhu evidentně je – jak ostatně napovídají statistiky nových zakázek – kapacity výrobců jsou v letošním roce stále více limitovány nedostatkem dílů, který může podle některých zpráv přetrvávat i do příštího roku,” uvedl analytik ČSOB Petr Dufek.
Omezování výroby osobních vozů se podle něj v důsledku dominantní pozice automobilového průmyslu nepochybně nepříznivě promítne i do celkových výsledků celého odvětví i exportu v následujících měsících. Výrazné zpomalení průmyslu by však měly vykompenzovat služby, které po rozvolnění začínají opět nabírat na síle.
Problémy s nedostatkem čipů se podle Petzla z SDA budou projevovat i v následujících měsících. Bez těchto potíží Petzl odhadl výrobu asi o pět procent vyšší, automobilky by se tak blížily číslům z období před vypuknutím koronavirové krize. „Odhadujeme, že v letošním roce vyrobí tuzemské automobilky celkově asi 1,3 milionu vozidel,” dodal Petzl.
Největší evropská automobilka Volkswagen očekává, že do roku 2030 bude polovina jejích vozidel prodaných po celém světě poháněna bateriemi. Volkswagen chce překonat Teslu. Do roku 2030 bude polovina prodaných vozidel poháněna bateriemi
Zprávy z firem
Kopřivnická Tatra Trucks z holdingu Czechoslovak Group (CSG) se vrací na Slovensko. V Trenčíně bude vyrábět podvozky, kabiny a některé typy nástaveb na vozidla značky Tatra.Tatra Trucks bude na Slovensku vyrábět podvozky i kabiny náklaďáků
Zprávy z firem
PODZIMNÍ NEWSTREAM CLUB PRÁVĚ VYCHÁZÍ
Jak se udržet v kondici a vytvářet dlouhodobou hodnotu? Snaha udržovat se v souladu s nároky doby je hlavní téma aktuálního magazínu Newstream CLUB, který nyní vychází, s podtitulem VYJEDNEJTE SI SVŮJ ŽIVOT.
Proč se vyjednávání stává jednou z hlavních dovedností pro budoucí úspěch, vysvětlí přední český vyjednavač a titulkový muž Radim Pařík.
Na otázku ‚Jak zůstat relevantní i v dalších letech?‘ odpovídají i další osobnosti byznysu, showbyznysu, ale také medicíny. Například vyhlášená pohybová lékařka Karolína Velebová, která se stará o řadu vrcholových sportovců včetně olympioniků. Dědička kávového impéria Christina Meinl ukazuje na historii legendární firmy, jak důležité bylo pro její přežití a dlouhodobý úspěch ochota radikálně se změnit a začít znovu téměř od nuly.
Partner Penta Investments Václav Jirků popisuje, jak důležitou roli bude hrát soukromý sektor ve zdravotní péči a sociálních službách.
O duševním zdraví, wellbeingu a o tom, jak jich dosahovat pomocí moderních technologií, hovoří Jiří Diblík, spolutvůrcem globálně úspěšné wellbeingové a mental health aplikace VOS Health.
Páté vydání čtvrtletníku Newstream CLUB je v prodeji na stáncích i v online distribuci Send, kde je možné titul také předplatit. Digitální verzi magazínu lze zakoupit přímo na webu newstream.cz.
Na další číslo se můžete těšit již v prosinci.