Výroba štítků v Česku: Objevte luxusní designové štítky i funkční průmyslové značení
Často působí nenápadné, ale přitom fungují jako zcela klíčové prvky mnoha výrobků. Někdy nesou klíčové technické informace, jindy jde o estetický prvek, který pozvedne celkový dojem ze značky. Přečtěte si, z jakých materiálů se technické i designové štítky vyrábí a kde všude se používají.
Štítky drží i kilometr nad zemí
Výroba štítků se vyznačuje nejrůznějšími specifiky. Jedním z nich jsou často náročné až extrémní podmínky, které musí takové značení vydržet bez úhony. Věděli jste, že takovým odolným štítkem jsou označeny například horkovzdušné balóny? Štítek na balónu musí obsahovat povinné technické informace, ale zároveň splňovat i designové nároky na dokonalé ztvárnění loga výrobce.
Horkovzdušný balón se běžně pohybuje ve výšce i kilometr nad zemí. I tam musí štítek odolat všem povětrnostním vlivům, vlhkosti nebo UV záření.
Specialistou na výrobu designového a průmyslového značení je v Česku firma Rathgeber, která dokazuje svou přední pozici na trhu už 30 let. A právě jeden z jejich štítků z nerezové oceli se nýtuje na pevný podklad koše a hořáku horkovzdušných balónů.
Láhev luxusního šampaňského pro vítěze Formule 1 zdobí český štítek
Šampaňské neodmyslitelně patří k oslavám a významným událostem. Pro jednu takovou speciální příležitost se vyrábí šampaňské s velmi unikátní etiketou. Vítěz Formule 1 dostává exkluzivní láhev šampaňského Carbon z vinařství Champagne House Devavry. A právě luxusní etiketu na toto šampaňské vyrábí také Češi v Bystřici pod Pernštejnem. Konkrétně jde o 3D plastové štítky Chromotion® a 3D hliníkové štítky s embosováním.
Kromě těchto luxusních štítků vyrábí firma Rathgeber i další unikátní etikety speciálně určené na zaoblené povrchy jako jsou právě nápojové láhve nebo flakóny od parfémů. Štítky Aluminium Label z velmi tenkého hliníku se dají snadno tvarovat a díky tloušťce pouhé 0,3 mm dokonale přilnou téměř na jakýkoli povrch.
Zároveň jsou ale nesmírně odolné vůči chemickým čističům, UV záření i povětrnostním vlivům. Díky tomu se dají aplikovat třeba na rámy kol, kočárky nebo slunečníky.
Ani technický štítek nemusí být „nudný“
Průmyslové značení si většinou nespojujeme s líbivým provedením. Ovšem i typový štítek, čelní panel nebo funkční díl se dá vyrobit tak, aby nesl potřebné informace, a zároveň dobře vypadal. Zatímco u čelních panelů, fóliových klávesnic a bezpečnostních etiket dominují jako materiály polyester a polykarbonát, tak výrobní a typové štítky nebo funkční díly se vyrábí především z hliníku.
V potravinářském průmyslu nebo třeba zdravotnictví se pak častěji setkáváme se štítky z ušlechtilé nerezové oceli, které jsou odolné vůči vlhkosti, kyselinám, dezinfekčním prostředkům, vysokým teplotám a mechanickému namáhání. Využití proto najdou například u přístrojů v chemické výrobě, gastronomii nebo u medicínské techniky.
Výrobní štítky lze potisknout různými tiskovými technologiemi a následně i povrchově zušlechtit. K jednoduchým motivům využíváme sítotisk, složitější design zvládne UV digitální tisk, mechanickou odolnost barev pak zajistí eloxování. U něj se tiskne do otevřených pórů oxidační vrstvy hliníkových slitin. Do potištěného štítku pak lze razit, jeho povrch kartáčovat, diamantově brousit či využít mikrotisku.
Velmi populární formou povrchového zušlechtění je také využití laseru. Ať už jde o jednoduchý laserový popis sériových čísel, písmen a čárových kódů nebo hloubkové gravírování složitějších QR kódů, nesoucích důležité technické informace.
Do designového i průmyslového značení lze integrovat i čipy s technologií NFC/RFID a vytvořit z nich unikatní nosič důležitých informací, které lze následně načíst pomocí chytrého telefonu nebo speciální čtečky.
PODZIMNÍ NEWSTREAM CLUB PRÁVĚ VYCHÁZÍ
Jak se udržet v kondici a vytvářet dlouhodobou hodnotu? Snaha udržovat se v souladu s nároky doby je hlavní téma aktuálního magazínu Newstream CLUB, který nyní vychází, s podtitulem VYJEDNEJTE SI SVŮJ ŽIVOT.
Proč se vyjednávání stává jednou z hlavních dovedností pro budoucí úspěch, vysvětlí přední český vyjednavač a titulkový muž Radim Pařík.
Na otázku ‚Jak zůstat relevantní i v dalších letech?‘ odpovídají i další osobnosti byznysu, showbyznysu, ale také medicíny. Například vyhlášená pohybová lékařka Karolína Velebová, která se stará o řadu vrcholových sportovců včetně olympioniků. Dědička kávového impéria Christina Meinl ukazuje na historii legendární firmy, jak důležité bylo pro její přežití a dlouhodobý úspěch ochota radikálně se změnit a začít znovu téměř od nuly.
Partner Penta Investments Václav Jirků popisuje, jak důležitou roli bude hrát soukromý sektor ve zdravotní péči a sociálních službách.
O duševním zdraví, wellbeingu a o tom, jak jich dosahovat pomocí moderních technologií, hovoří Jiří Diblík, spolutvůrcem globálně úspěšné wellbeingové a mental health aplikace VOS Health.
Páté vydání čtvrtletníku Newstream CLUB je v prodeji na stáncích i v online distribuci Send, kde je možné titul také předplatit. Digitální verzi magazínu lze zakoupit přímo na webu newstream.cz.
Na další číslo se můžete těšit již v prosinci.