Nový magazín právě vychází!

Objednávejte zde

Vznikne automobilový gigant? Honda a Nissan oznámily zahájení rozhovorů o fúzi

Japonské automobilky Honda a Nissan oznámily zahájení rozhovorů o fúzi
ČTK
 ČTK

Japonské automobilky Honda a Nissan se dohodly na zahájení rozhovorů o fúzi, oznámily firmy. Spojením podniků by vznikl třetí největší výrobce automobilů na světě za konkurenty Toyota a Volkswagen, napsala agentura Reuters.

Plány na spojení firem Honda a Nissan přicházejí v době, kdy tradiční automobilky čelí rostoucí konkurenci ze strany amerického výrobce elektromobilů Tesla a také čínských rivalů. Honda je druhou největší automobilkou v Japonsku, zatímco Nissanu patří třetí příčka. Tržní hodnota Hondy přesahuje 40 miliard dolarů (zhruba 965 miliard korun) a tržní hodnota Nissanu se pohybuje kolem deseti miliard dolarů.

Automobilky předpokládají, že rozhovory dokončí zhruba v červnu. Plán fúze počítá s vytvořením nové holdingové společnosti, pod kterou by firmy Honda a Nissan spadaly. Součástí nové skupiny by se mohla stát rovněž automobilka Mitsubishi, která je strategickým partnerem Nissanu. Mitsubishi se hodlá do konce ledna rozhodnout, zda se do fúze zapojí.

Donald Trump

Trump testuje evropské politiky, zda chtějí dále pokračovat ve válce na Ukrajině

Zvolený americký prezident Donald Trump říká, že bude chtít po členských zemích NATO, aby dávaly na obranu 5 procent HDP. Pro představu, pokud by tento požadavek platil už příští rok, bude Česko muset na obranu dávat místo nyní plánovaných zhruba 160 miliard korun hned přibližně 420 miliard korun. To je nárůst o 260 miliard. Což dokonce o přibližně dvacet miliard převyšuje schodek státního rozpočtu, jak je na příští rok plánován.

Přečíst článek

Společnost Honda v loňském roce vyrobila kolem čtyř milionů vozů a Nissan zhruba 3,4 milionu vozů. Produkce firmy Mitsubishi mírně přesáhla milion vozů, napsala agentura AP.

Fúze by podle agentury Reuters znamenala největší změnu v globálním automobilovém průmyslu od roku 2021, kdy spojením italsko-americké automobilky Fiat Chrysler Automobiles s francouzským konkurentem PSA vznikla automobilová skupina Stellantis.

Zoufalý krok?

Bývalý šéf Nissanu Carlos Ghosn se dnes k plánované fúzi vyjádřil velmi skepticky. Označil ji za „zoufalý krok“ a předpověděl, že nebude úspěšná. Upozornil, že při fúzích je důležité, aby se aktivity slučovaných podniků vzájemně doplňovaly, což podle něj aktivity Hondy a Nissanu nesplňují. Ghosn byl v roce 2018 v Japonsku zatčen kvůli obvinění, že zneužíval firemní peníze a nepřiznával všechny příjmy. Po propuštění na kauci uprchl do Libanonu.

Jaderná elektrárna Flamanville

Francouzi připojili k síti nový jaderný reaktor. První po 25 letech

Ve francouzské jaderné elektrárně Flamanville připojili k síti nový reaktor. Jeho budování doprovázelo zpoždění a navyšování rozpočtu na výstavbu. Krok přivítal jako velkou událost pro Francii prezident Emmanuel Macron, uvedla agentura AFP. Ve Francii připojili k síti nový jaderný reaktor po 25 letech.

Přečíst článek

Vážné úvahy o fúzi ukazují podle experta EY na automobilový průmysl Petra Knapa problémy tradičních výrobců na vysoce konkurenčním trhu. „Situace je obzvlášť komplikovaná pro značky, které zaostaly ve vývoji hybridních a elektromobilních platforem. Střednědobě by vznik třetího největšího globálního výrobce znamenal dalšího silného konkurenta zaměřeného i na evropský trh Y-EV. Nejasný je osud aliance Nissan-Renault. Krátkodobě jde zejména o řešení velkých problémů Nissanu,“ řekl Knap.

Automobilka Nissan minulý měsíc uvedla, že zruší 9000 pracovních míst, což odpovídá zhruba šesti procentům její celkové pracovní síly. Zároveň výrazně zhoršila odhad celoročního zisku. Šéf automobilky Honda Tošihiro Mibe se dnes snažil ujistit akcionáře, že plánované spojení neznamená záchranu společnosti Nissan firmou Honda. Případná fúze je podle něj založena na předpokladu, že Nissan dokončí kroky ke zlepšení svého hospodaření.

JARNÍ NEWSTREAM CLUB PRÁVĚ VYCHÁZÍ

Porazit všechny a stát se jedničkou. Na českém trhu se to podařilo spoustě hráčům. Co když se ale pokusí prosadit na evropském, asijském, americkém, nebo dokonce globálním trhu? Pak začínají podnikatelé i firmy narážet na celou řadu problémů. Přesto řada z nich uspěla.

Zakladatel Lasvitu Leon Jakimič, zakladatel Unicorn Attacks Vít Šubert, majitel Mattoni 1873 Alessandro Pasquale či zakladatel a CEO globální platformy FTMO Otakar Šuffner. To je část hvězd jarního vydání magazínu Newstream CLUB, jehož hlavním tématem je GLOBÁLNÍ ÚSPĚCH. Jak ho dosáhnout z Česka? A lze se prosadit na celosvětovém kolbišti v éře, kdy druhé místo téměř vždy znamená prohru?

Magazín se dále věnuje velkým finančním skupinám, které svět dobývají investicemi. Zvláštní kapitolou pak je Německo, které pro tuzemské podnikatele i finančníky velmi často představuje první velkou zkoušku nebo příslovečnou bránu do světa. A platí to i ve chvíli, kdy se německá ekonomika potýká s celou řadou strukturálních problémů.

Podíváme se na největší investice, které čeští hráči v posledních letech učinili a které představují historicky největší akvizice českého kapitálu v zahraničí.

A hudební promotér David Gaydečka čtenáře pozve do tajemného Doupěte, které je úplně novým typem hudebního klubu, v němž vystupují hvězdy, které zná celý svět.

Sedmé vydání čtvrtletníku Newstream CLUB je v prodeji na stáncích i v online distribuci Send, kde je možné titul také předplatit. Digitální verzi magazínu lze zakoupit přímo na webu newstream.cz.

Na další číslo se můžete těšit již v červnu.

Související

Doporučujeme