Reklama

Nový magazín právě vychází!

Objednávejte zde

Záhada kolem tragédie jihokorejského letadla. Černé skříňky přestaly před havárií nahrávat

Tragická nehoda letadla společnosti Jeju Air
ČTK
 ČTK

Záznamníky letových údajů i hlasu v pilotní kabině letadla společnosti Jeju Air, které havarovalo 29. prosince na letišti v jihokorejském Muanu, přestaly nahrávat přibližně čtyři minuty předtím, než letoun po nouzovém přistání narazil do betonové konstrukce za ranvejí a explodoval. Informovaly o tom agentury Reuters a AFP s odvoláním na jihokorejské ministerstvo dopravy. Při dosud nejhorším leteckém neštěstí na území Jižní Koreje zahynulo 179 ze 181 lidí na palubě.

Reklama

Jihokorejské úřady, které katastrofu vyšetřují, se nyní chystají analyzovat, co bylo příčinou toho, že černé skříňky přestaly zaznamenávat, uvedlo ministerstvo v prohlášení. Hlasový záznamník nejprve zkoumali v Jižní Koreji, a když se zjistilo, že část nahrávky chybí, byl odeslán do laboratoře amerického Národního úřadu pro bezpečnost v dopravě (NTSB). Silně poškozený záznamník letových údajů byl odeslán k analýze do Spojených států už dříve.

Jeden z bývalých vyšetřovatelů leteckých nehod z jihokorejského ministerstva dopravy uvedl, že chybějící nahrávky ukazují na to, že letadlo zřejmě přišlo o veškeré zdroje elektřiny, včetně těch záložních, což se stává jen výjimečně.

Pozůstalí chtějí nezávislé odborníky

Ministerstvo dopravy pak ujistilo, že k vyšetření příčiny neštěstí využije jiná data, tak aby vyšetřování bylo transparentní. Poznamenalo také, že o zjištěních bude informovat pozůstalé. Někteří z nich podle Reuters požadují, aby vyšetřování namísto ministerstva vedl někdo jiný a aby se ho účastnili i nezávislí odborníci.

Reklama

Tragédie se odehrála na mezinárodním letišti v Muanu na jihozápadě země při tvrdém nouzovém přistání letounu na lince z thajského Bangkoku. Piloti nahlásili řízení letového provozu srážku s ptákem a zhruba čtyři minuty před havárií požádali o nouzové přistání. Stroj typu Boeing 737-800 poté přistál bez vysunutého podvozku, na ranveji však ve vysoké rychlosti nedokázal zabrzdit a po nárazu do betonového náspu asi 250 metrů za koncem přistávací dráhy explodoval. Neštěstí přežili jen dva členové posádky v zadní části letounu.

Už krátce po nehodě se vyrojila řada otázek, jak k ní mohlo dojít. „Proč hasiči nepokryli přistávací dráhu pěnou? Proč nebyli přítomni, když letadlo přistálo? A proč letadlo přistálo tak daleko na dráze? A proč byla na konci dráhy cihlová zeď?“ ptal se například editor specializovaného serveru Airline News Geoffrey Thomas.

Ukrajinci zajali dva vojáky z KLDR a vyslýchají je

Ukrajinci zajali dva vojáky z KLDR a vyslýchají je

Příslušníci ukrajinské armády bojující v ruské Kurské oblasti zajali dva zraněné vojáky ze Severní Koreje a odvezli je Kyjeva k výslechu. Na svém telegramovém účtu o tom informoval ukrajinský prezident Volodymyr Zelenskyj.

Přečíst článek

Premiér Petr Fiala a šéf ANO Andrej Babiš

Dalibor Martínek: Babiš a Fiala jsou jako Pat a Mat. Víc veřejných peněz utratil Fiala

Petr Fiala a Andrej Babiš jsou, co se týká rozpočtové odpovědnosti, jako Pat a Mat. Babiš za dva roky covidu, když byl premiérem, nasekal českému státu dluhy za 790 miliard korun. Fiala udělá za čtyři roky svého vládnutí dluh pro každého českého občana v celkové výši přes 1,1 bilionu korun. Je tam budoucí rod, protože Fiala bude utrácet ještě letos, do voleb. Tak kdo je lepší?

Přečíst článek

Reklama

Související

Reklama
Reklama
Doporučujeme