Popularita elektromobilů stoupá. Prodej loni poprvé přesáhl hranici deseti milionů

Ve světě se loni poprvé prodalo více než deset milionů elektromobilů, což znamená meziroční nárůst o čtvrtinu. Z toho 9,97 milionu prodaných elektrických aut připadá na 20 nejvyspělejších zemí. Prodeje vozů se spalovacími motory se přitom zvýšily jen o pět procent. Vyplývá to z aktuální studie PwC Electric Vehicle Sales Review.
V Česku se loni prodej aut se spalovacím motorem zvýšil o 14 procent na 215 000 vozů, zatímco prodej elektromobilů vzrostl o 71 procent na 6640 vozidel.
Spolu s hybridy a plug-in hybridy elektromobily již tvoří více než 30 procent všech celosvětových prodejů, v západní Evropě má podle studie alespoň částečně elektrický pohon každé druhé nově registrované auto. „Elektromobily se na světových trzích definitivně zabydlely. Kromě desetimilionové hranice prodaných čistě elektronických vozidel je silným milníkem i fakt, že loňské prodeje elektromobilů a hybridů na nejvyspělejších evropských trzích poprvé tvořily více než polovinu všech prodejů,” uvedl expert PwC na automobilový průmysl Pavel Štefek.
Na nejvýznamnějších deseti evropských trzích se loni prodalo 5,36 milionu elektrických a hybridních aut, což podle studie představuje podíl 52 procent na všech prodejích. Zatímco zájem o čistě elektrická auta v Evropě nadále roste, poptávka po plug-in hybridech klesla o deset procent. „Přes pokračující rychlý růst jsou prodeje elektroaut stále do značné míry závislé na státních dotacích. A plug-iny už nejsou dotacemi tak podporované jako v minulosti, například v Německu jejich podpora skončila,” dodal Štefek.
Automobilky Volkswagen, Renault a Stellantis nyní přemýšlejí o dříve nemyslitelném - tito zapřisáhlí konkurenti zkoumají možnosti spojení, aby mohli vyrábět levnější elektromobily a odvrátili existenční hrozby, píše Bloomberg.
Evropské automobilky kují společný plán, jak přežít čínskou automobilovou invazi
Zprávy z firem
Český trh zatím pokulhává
Pozici jedničky v elektromobilitě v loňském roce podle PwC dále posílila Čína, kde se prodalo přes 6,6 milionu elektrických aut. A čínské automobilky navíc ve velké míře zahájily expanzi do Evropy. Český trh v prodejích elektro aut stále výrazně zaostává, zájem brzdí vyšší cena, nevýrazná podpora ze strany státu i nedostatečná nabíjecí síť.
Loni se v ČR prodalo necelých 7000 elektroaut, to jsou zhruba tři procenta ze všech prodejů. „V letošním roce lze nicméně očekávat nárůst zájmu ze strany podnikatelů a malých firem, pro které stát připravil dotaci 200 000 korun i další podporu na budování nabíječek. Ještě větším impulzem do budoucna by ale měl být tlak na dekarbonizaci, který na firmy plyne například z povinnosti nefinančního reportingu. Právě přechod na elektromobilovou flotilu je například pro firmy ze sektoru služeb jedním z logických kroků, jak mohou uhlíkovou stopu snížit,” doplnil Štefek.
Za pět let se podle studie počet elektrických a hybridních aut ve světě více než zdvojnásobí ze současných 28 na více než 63 milionů aut. Nejrychleji by přitom podle studie měl růst zájem o čistě elektrické vozy, kterých bude jezdit 35 milionů, což představuje nárůst o 234 procent. Naopak nejméně se zvýší počet plug-in hybridů, a to o 69 procent na 6,9 milionu.
Zdá se, že auto budoucnosti sjelo do příkopu. Akciová bublina elektromobility totiž splaskla. Dolu míří hodnota mnoha společností vyrábějících elektromobily, kterým se před lety věštila velká budoucnost.
Akciová bublina elektromobility splaskla, hodnota automobilek padá strmě dolů
Zprávy z firem
Švédský výrobce osobních aut Volvo Cars sníží podíl ve výrobci elektromobilů Polestar Automotive Holding a přestane tohoto nerentabilního výrobce elektromobilů i financovat, aby se mohl soustředit na vlastní bateriovou technologii.
Volvo prchá od nerentabilního Polestaru. Chce se zaměřit na vlastní bateriovou technologii
Zprávy z firem
JARNÍ NEWSTREAM CLUB PRÁVĚ VYCHÁZÍ
Porazit všechny a stát se jedničkou. Na českém trhu se to podařilo spoustě hráčům. Co když se ale pokusí prosadit na evropském, asijském, americkém, nebo dokonce globálním trhu? Pak začínají podnikatelé i firmy narážet na celou řadu problémů. Přesto řada z nich uspěla.
Zakladatel Lasvitu Leon Jakimič, zakladatel Unicorn Attacks Vít Šubert, majitel Mattoni 1873 Alessandro Pasquale či zakladatel a CEO globální platformy FTMO Otakar Šuffner. To je část hvězd jarního vydání magazínu Newstream CLUB, jehož hlavním tématem je GLOBÁLNÍ ÚSPĚCH. Jak ho dosáhnout z Česka? A lze se prosadit na celosvětovém kolbišti v éře, kdy druhé místo téměř vždy znamená prohru?
Magazín se dále věnuje velkým finančním skupinám, které svět dobývají investicemi. Zvláštní kapitolou pak je Německo, které pro tuzemské podnikatele i finančníky velmi často představuje první velkou zkoušku nebo příslovečnou bránu do světa. A platí to i ve chvíli, kdy se německá ekonomika potýká s celou řadou strukturálních problémů.
Podíváme se na největší investice, které čeští hráči v posledních letech učinili a které představují historicky největší akvizice českého kapitálu v zahraničí.
A hudební promotér David Gaydečka čtenáře pozve do tajemného Doupěte, které je úplně novým typem hudebního klubu, v němž vystupují hvězdy, které zná celý svět.
Sedmé vydání čtvrtletníku Newstream CLUB je v prodeji na stáncích i v online distribuci Send, kde je možné titul také předplatit. Digitální verzi magazínu lze zakoupit přímo na webu newstream.cz.
Na další číslo se můžete těšit již v červnu.