Nový módní gigant. Čínský Shein drtí zavedené módní řetězce, i přes žaloby
Oděvní řetězce Zara a H&M předávají vládu nad světem rychlé módy čínské společnosti Shein. Jen v prvních třech čtvrtletích dosáhly tržby čínského on-line prodejce 24 miliard dolarů, čímž převálcovaly švédského rivala H&M s 16,4 miliardy za stejné období. Shein pravděpodobně také předstihne tržby Zary ze španělské skupiny Inditex ve výši 18,3 miliardy dolarů za první polovinu roku 2022, čímž se podle analytiků stane impozantní silou na trhu rychlé módy.
Rychle se nafukující čínský gigant Shein vznikl v roce 2008 a zaměřuje se hlavně na mladou klientelu využívající sociální sítě. Módní kousky, jako jsou trička či plavky, prodává už za dva dolary.
Začátkem listopadu Shein oznámil akvizici britské značky Missguided. Jiného západního konkurenta získal letos v létě, když uzavřel strategické partnerství s americkým maloobchodním prodejcem Forever 21, což mu umožnilo vstup do jeho kamenných obchodů. Jak připomněl portál Business of Fashion, obě menší značky rychlé módy se sice v posledních letech potýkaly s problémy, pro Shein je ale klíčové, že mu umožní vstup na nové trhy a otevřou nové distribuční kanály.
„Sheinu trvalo docela dlouho, než se stal pojmem,“ řekl Brian Ehrig, partner v poradenské firmě Kearney. „Ale ve svém měřítku už si teď nemůže dovolit růst po kapkách. Musí dělat velké obchody.“
Až příští rok v červenci začnou olympijské hry v Paříži, miliony fanoušků po celém světě budou sledovat nejen sportovce a jejich výkony. Sportoviště se stanou také přehlídkou vysoké módy. Partnerství značek volnočasového oblečení se sportovci, jaké reprezentuje například ambasadorka značky Lacoste tenistka Venus Williamsová, jsou běžnou součástí marketingu. Teď do něj ovšem poprvé ve velkém šlápli takový giganti jako Louis Vuitton, Dior nebo Kim Kardashian.Nikoliv modelky, ale vrcholoví sportovci mají spasit příjmy slavných módních značek. Příležitostí bude olympiáda
Enjoy
Polovina trhu ve Spojených státech
Mezi Američany Shein zaznamenal raketový vzestup během covidové pandemie, a to díky levnému módnímu oblečení prodávanému prostřednictvím snadno použitelné aplikace. Loni v listopadu „utrhl“ už polovinu všech prodejů rychlé módy v USA, zatímco H&M a Zara zaostávaly s 16 procenty, respektive 13 procenty. V květnu 2022 tam Shein dokonce krátce zastínil populární platformy sociálních médií větším počtem stažení aplikací, než měly TikTok, Instagram a Twitter.
Ve snaze být globálním hráčem si Shein najímá západní manažery, hlavní poradkyní se nedávno stala americká manažerka Frances Townsendová. Před pár dny se na veřejnost dostala informace, že Shein připravuje primární nabídku akcií ve Spojených státech. Její načasování je však zatím nejisté vzhledem k současné nestabilitě na maloobchodním trhu.
Akcie výrobce ikonických sandálů Birkenstock spadly hned první den obchodování na newyorské burze o 12,6 procenta. Podle analytiků je to signál vypovídající nikoli o populární značce, ale spíš o spotřebitelských náladách a situaci na maloobchodním trhu nejen ve Spojených státech. S akciemi sandálů Birkenstock to šlo z kopce. V maloobchodu není dobrá nálada
Trhy
H&M viní Shein z kopírování
Čínský gigant ale nejde jen od úspěchu k úspěchu. Někteří zákazníci si stěžují na horší kvalitu materiálů, nesrovnalosti ve velikostech či nekvalitní šití. Podle kritiků se nízké ceny odrážejí v kvalitě výrobků. Shein byl také obviněn z kopírování návrhů nejen od nezávislých designérů, ale i zavedených značek včetně H&M. Právě jeho švédský rival zažaloval letos Shein u soudu v Hongkongu za porušování práv duševního vlastnictví.
„Domníváme se, že Shein opakovaně kopíruje naše střihy,“ uvedl mluvčí H&M . Podle soudního dokumentu poukazuje na „nápadné podobnosti mezi výrobky, které ukazují, že musely být okopírovány“. Firma k tomu připojila fotografie desítek kusů oblečení, od plavek až po svetry. Takový typ soudních sporů je v oblasti rychlé módy běžný. Většinou jde ale o kauzy menšího rozsahu, v nichž častěji stojí nezávislý návrhář proti oděvnímu gigantu.
Módní svět si hledá cestu k napodobeninám luxusních značek. Zatímco pro současnou střední generaci znamenalo pochlubit se „fejkovou“ kabelkou dovezenou z dovolené v Itálii trhnout si ostudu, mileniálové a generace Z v tom problém nevidí. „Dupes“, neboli duplikáty, jsou pro ně levnější alternativou k prémiovým kouskům, na které (zatím) nemají peníze.Zkáza pro luxus. Mladí i díky TikToku hrdě nosí „fejky“, na prémiové značky nemají peníze
Enjoy
Udržitelná móda v nedohlednu
Firma Shein se loni stala třetím nejhodnotnějším start-upem na světě, když při získávání financí byla oceněna až na 100 miliard dolarů. Její ocenění však od té doby kleslo, stejně jako u dalších start-upů a technologických firem, protože investoři se v souvislosti s nejistým ekonomickým výhledem a vyššími úrokovými sazbami začali chovat obezřetně k rizikovým aktivům.
Shein využívá analýzu dat k předvídání poptávky a výrobě oděvů v malých sériích. Tím efektivně řídí náklady a zásoby. I když získal uznání za inovace při obchodování s malým objemem zboží, čelí soudním sporům nejen kvůli porušování autorských práv. Další kritici poukazují na nízké mzdy a špatné pracovní podmínky v továrnách.
Používání neekologických materiálů a vznik značného množství textilního odpadu jsou zase obavy, které vyjadřují ochránci životního prostředí. Firma sice nedávno přesunula sídlo do Singapuru ve snaze distancovat se od země svého původu, při výrobě oděvů však dál spoléhá hlavně na čínské dodavatele.
Zatímco marketingová oddělení módních značek chrlí jednu kampaň o udržitelnosti za druhou, továrny v jihovýchodní Asii, kde se tato „rychlá móda“ vyrábí a odkud zásobuje globální trh, přímo ohrožuje změna klimatu. Ve hře jsou mnohamiliardové zisky oděvního průmyslu.Horko a záplavy. Výrobu fast fashion v Asii ohrožují klimatické změny
Zprávy z firem
PODZIMNÍ NEWSTREAM CLUB PRÁVĚ VYCHÁZÍ
Jak se udržet v kondici a vytvářet dlouhodobou hodnotu? Snaha udržovat se v souladu s nároky doby je hlavní téma aktuálního magazínu Newstream CLUB, který nyní vychází, s podtitulem VYJEDNEJTE SI SVŮJ ŽIVOT.
Proč se vyjednávání stává jednou z hlavních dovedností pro budoucí úspěch, vysvětlí přední český vyjednavač a titulkový muž Radim Pařík.
Na otázku ‚Jak zůstat relevantní i v dalších letech?‘ odpovídají i další osobnosti byznysu, showbyznysu, ale také medicíny. Například vyhlášená pohybová lékařka Karolína Velebová, která se stará o řadu vrcholových sportovců včetně olympioniků. Dědička kávového impéria Christina Meinl ukazuje na historii legendární firmy, jak důležité bylo pro její přežití a dlouhodobý úspěch ochota radikálně se změnit a začít znovu téměř od nuly.
Partner Penta Investments Václav Jirků popisuje, jak důležitou roli bude hrát soukromý sektor ve zdravotní péči a sociálních službách.
O duševním zdraví, wellbeingu a o tom, jak jich dosahovat pomocí moderních technologií, hovoří Jiří Diblík, spolutvůrcem globálně úspěšné wellbeingové a mental health aplikace VOS Health.
Páté vydání čtvrtletníku Newstream CLUB je v prodeji na stáncích i v online distribuci Send, kde je možné titul také předplatit. Digitální verzi magazínu lze zakoupit přímo na webu newstream.cz.
Na další číslo se můžete těšit již v prosinci.