Nový magazín právě vychází!

Objednávejte zde

Ze dna na vrchol, aerolinky po zvýšení cen vykazují vysoké zisky

Cestující se vracejí, aerolinky hlásí obří zisky.
ČTK/AP
 ČTK

Před rokem řada leteckých společností bojovala s nedostatkem peněz, protože některé země jen velmi pomalu rušily cestovní omezení související s pandemií nemoci covid-19. Nyní, když jsou již hranice zcela otevřené, vykazují někteří z těchto dopravců vysoké zisky, upozornil server listu The Wall Street Journal (WSJ).

Společnost International Consolidated Airlines Group (IAG), majitel aerolinek British Airways, uvedla, že se loni poprvé od začátku pandemie vrátila do zisku. Singapore Airlines na počátku tohoto měsíce oznámily rekordní čistý zisk za devět měsíců do konce prosince. Australské Qantas Airways tento týden oznámily rekordní zisk před zdaněním za poslední pololetí.

„Je to obrovský obrat vzhledem k masivním ztrátám, kterým jsme čelili před 12 měsíci,” uvedl generální ředitel Qantasu Alan Joyce.

Francouzsko-nizozemská letecká společnost Air France-KLM vloni hospodařila s čistým ziskem 728 milionů eur (přes 17 miliard korun).

Aerolinky Air France-KLM jsou opět ziskové, loni vydělaly 728 milionů eur

Francouzsko-nizozemská letecká společnost Air France-KLM vloni hospodařila s čistým ziskem 728 milionů eur (přes 17 miliard korun) po ztrátě 3,3 miliardy eur v předchozím roce. Firma podobně jako další aerolinky těží z růstu poptávky po letecké přepravě po útlumu způsobeného pandemií covidu-19.

Přečíst článek

Podle analytiků výsledky podpořila kombinace zájmu cestovatelů, kteří kvůli koronavirovým omezením dlouho seděli doma a toužili vyrazit na cesty, a úsporných opatření, které řada společností zavedla v době pandemie. Leteckým společnostem v mnoha zemích také velmi pomohly finance od vlád.

Irské nízkonákladové aerolinky Ryanair vykázaly za třetí finanční čtvrtletí rekordní zisk po zdanění 211 milionů eur.

Ryanair hlásí za kvartál rekordní zisk po zdanění, chuť ho neopouští ani před létem

Nízkonákladová letecká společnost Ryanair Holdings vykázala za třetí finanční čtvrtletí rekordní zisk po zdanění 211 milionů eur (přes pět miliard korun). Irské aerolinky, které jsou podle počtu přepravených cestujících největší v Evropě, očekávají silnou poptávku na letní období. Firma ve třetím kvartálu přepravila rekordní počet cestujících a potvrdila celoroční výhled.

Přečíst článek

Jedním z faktorů, který pomohl společnostem při návratu k zisku, byla ochota spotřebitelů zaplatit více za letenky. Aerolinky stále bojují s nedostatkem personálu a nejsou schopny vrátit do vzduchu všechna svoje letadla. To omezuje nabídku míst a letů a zvyšuje ceny.

„Nebylo dostatek kapacit, aby se uspokojila poptávka,” uvedl analytik australské investiční společnosti E&P Cameron McDonald. „Jediným způsobem, jakým je možné dostat poptávku pod kontrolu, je prostřednictvím tvorby cen, a v porovnání s historickými trendy vidíte velmi, velmi vysoké ceny letenek,” dodal.

České aerolinie, ČSA, Letiště Václava Havla

Pražské letiště loni odbavilo dvojnásobek lidí. K číslům z dob před covidem má stále daleko

Pražské Letiště Václava Havla loni odbavilo 10,7 milionu cestujících, uvedl na Twitteru předseda představenstva Letiště Praha Jiří Pos. Předloni to bylo za celý rok 4,4 milionu lidí, jde tak o meziroční nárůst o více než dvojnásobek.

Přečíst článek

Oživení zaznamenaly i další dopravci v USA a Evropě. Aerolinky Delta Air Lines měly loni vyšší tržby než v roce 2019 a American Airlines Group oznámily, že jejich tržby za čtvrté čtvrtletí byly rekordní.

V Evropě společnost IAG, která vlastní také aerolinky Aer Lingus a Iberia, uvedla, že její příjmy vzrostly loni o 173 procent. Společnost také zaznamenala první celoroční zisk od začátku pandemie. Další vysoký růst zisku čeká i v letošním roce.

Čína se zotavuje pomalu

Generální ředitel Air France-KLM Ben Smith upozornil, že místa v první a byznys třídě jsou obsazena více než před pandemií nemoci covid-19, a to navzdory tomu, že oživení firemních cest zaostává. Nárůst přisuzuje tomu, že turisté se rozhodli si užít své první dálkové lety od roku 2019.

V Asii a Tichomoří ale zatím letecké společnosti za tímto oživením zaostávají. Jedním z důvodů byla Čína, která ještě nedávno kvůli covidu-19 omezovala cestování a nechávala své hranice převážně zavřené. Dalším důvodem byla závislost některých leteckých společností na mezinárodních trasách ve srovnání s místy, jako jsou USA, kde aerolinkám pomohly domácí lety, na které nemělo dopad zavření hranic. Domácí trasy podpořily také aerolinky Qantas.

Tokyo, ilustrační foto

Asie nezvládá nápor turistů. Přestože jich dojel jen zlomek toho, co před pandemií

Až na Čínu je turistům již otevřena celá Asie, ale návrat na předpandemické úrovně potrvá některým zemím i několik let. Například Japonsku. Přestože do země vycházejícího slunce dorazil zatím jen zlomek předcovidového počtu turistů, tamní sektor cestovního ruchu kolabuje, například v pohostinství zoufale chybí pracovníci.

Přečíst článek

Nicméně Mezinárodní sdružení pro leteckou dopravu (IATA) v prosinci odhadlo, že letecké společnosti v Asii letos vykážou ztrátu 6,6 miliardy USD (148 miliard Kč). Tento údaj zahrnuje čínské letecké společnosti, jejichž výkonnost poškodila čínská politika nulové tolerance nemoci covid-19. Čínské hranice jsou sice již nyní otevřené, potlačená poptávka po letech z Číny do zahraničí se ale může zotavovat ještě nějakou chvíli. Hongkongská společnost Cathay Pacific Airways zaznamenala od počátku pandemie řadu ztrát a úplné obnovení na kapacitu před pandemií neočekává do konce roku 2024.

JARNÍ NEWSTREAM CLUB PRÁVĚ VYCHÁZÍ

Porazit všechny a stát se jedničkou. Na českém trhu se to podařilo spoustě hráčům. Co když se ale pokusí prosadit na evropském, asijském, americkém, nebo dokonce globálním trhu? Pak začínají podnikatelé i firmy narážet na celou řadu problémů. Přesto řada z nich uspěla.

Zakladatel Lasvitu Leon Jakimič, zakladatel Unicorn Attacks Vít Šubert, majitel Mattoni 1873 Alessandro Pasquale či zakladatel a CEO globální platformy FTMO Otakar Šuffner. To je část hvězd jarního vydání magazínu Newstream CLUB, jehož hlavním tématem je GLOBÁLNÍ ÚSPĚCH. Jak ho dosáhnout z Česka? A lze se prosadit na celosvětovém kolbišti v éře, kdy druhé místo téměř vždy znamená prohru?

Magazín se dále věnuje velkým finančním skupinám, které svět dobývají investicemi. Zvláštní kapitolou pak je Německo, které pro tuzemské podnikatele i finančníky velmi často představuje první velkou zkoušku nebo příslovečnou bránu do světa. A platí to i ve chvíli, kdy se německá ekonomika potýká s celou řadou strukturálních problémů.

Podíváme se na největší investice, které čeští hráči v posledních letech učinili a které představují historicky největší akvizice českého kapitálu v zahraničí.

A hudební promotér David Gaydečka čtenáře pozve do tajemného Doupěte, které je úplně novým typem hudebního klubu, v němž vystupují hvězdy, které zná celý svět.

Sedmé vydání čtvrtletníku Newstream CLUB je v prodeji na stáncích i v online distribuci Send, kde je možné titul také předplatit. Digitální verzi magazínu lze zakoupit přímo na webu newstream.cz.

Na další číslo se můžete těšit již v červnu.

Související

Angela Merkelová a Olaf Scholz

Německá zpravodajská služba tvrdí, že covid unikl z čínské laboratoře. Merkelová i Scholz to měli tajit

Přečíst článek
Doporučujeme