Zpět do komunismu. Rusové začali po 30 letech vyrábět moskviče, ale jako „městský crossover“
Rusko po třicetileté přestávce obnovilo výrobu automobilu Moskvič, známého ze sovětské éry. Vyrábí se v bývalém závodě francouzské automobilky Renault v Moskvě. Oznámil to výrobce nákladních automobilů Kamaz, který je technologickým partnerem závodu.
Renault prodal v květnu ruskému státu kvůli invazi Ruska na Ukrajinu svůj většinový podíl v automobilce Avtovaz, podle médií zřejmě za jeden rubl, ale s šestiletou opcí, že jej může znovu odkoupit. Moskevský závod, nyní přejmenovaný na Moskevský automobilový závod Moskvič, Renault prodal za další rubl.
Válka na Ukrajině mimo jiné připomněla, že decentrální energetika posiluje bezpečnost dodávek elektřiny a tepla. „Jednu velkou elektrárnu můžete vyřadit z provozu rychle, ale v případě decentrálních zdrojů byste se musel hodně snažit, abyste narušil celou síť,“ říká v rozhovoru pro Export.cz Vladimír Hlavinka, generální ředitel společnosti Tedom, která vyváží plynové kogenerační jednotky do více než 50 zemí světa.Rusko už plynovou válku fakticky prohrálo, říká Vladimír Hlavinka
Money
„První vozy Moskvič sjedou z výrobní linky v prosinci 2022," uvedl Kamaz. „Prvním modelem bude Moskvič 3," cituje ze sdělení automobilky agentura Reuters. Letos se má v závodě vyrobit jen 600 vozů. Obnovení výroby tak pravděpodobně nezmění chmurné vyhlídky celého odvětví. Roční prodej aut v Rusku by měl v letošním roce poprvé v novodobé historii činit méně než jeden milion.
Plán je 100 tisíc aut ročně
Cílem je zvýšit výrobu v závodě na 100 tisíc aut ročně, některé automobily by měly být elektrické. Uvedený počet je však hluboko pod průměrem výroby v odvětví, kde se pohybuje mezi 200 tisíci až 300 tisíci vozy ročně. Například americká automobilka Tesla ve svém závodě v Šanghaji vyrobí zhruba 22 tisíc vozů týdně.
Prodej nových osobních automobilů v Evropské unii podle Evropského sdružení výrobců automobilů (ACEA) v říjnu pokračoval v růstu. Oživení se nekoná. Aut se stále prodává míň
Zprávy z firem
Agentura Reuters s odvoláním na své zdroje uvedla, že k výrobě obnoveného Moskviče bude využita designová, inženýrská a výrobní platforma čínské automobilky JAC.
Západní sankce uvalené na Moskvu po invazi ruských vojsk na Ukrajinu zkomplikovaly zemi přístup k součástkám vyrobeným v zahraničí. Řada zahraničních výrobců aut pak z Ruska odešla. Kamaz a vláda vytvořily nové dodavatelské řetěze, ale podrobnosti nezveřejnily.
Překotná transformační doba na počátku devadesátých let přinesla hned několik zásadních událostí navždy měnící naše životy. Ale tím velké ekonomické události zdaleka nekončí. Za posledních třicet let od 17. listopadu 1989 jich byla celá řada. Redakce newstream.cz vybrala 15 nejdůležitějších, ať už pozitivně, tak i negativně měnící naše životy i podnikání.Inflace přes padesát procent nebo první supermarket. 15 klíčových bodů polistopadové ekonomiky
Leaders
Model Moskvič 3 je popisován jako městský crossover s benzinovým motorem a s automatickou nebo manuální převodovkou.
Značka Moskvič byla založena kolem roku 1930 a fungovala až do roku 1991. Moskvič má kořeny ve vozech považovaných za jedny z prvních sovětských automobilů z 20. a 30. let minulého století. Po druhé světové válce se auta začala vyrábět pod názvem Moskvič, což znamená Moskvan neboli obyvatel Moskvy. Podle analytické agentury Autostat je nyní v Rusku stále registrováno přibližně 200 tisíc moskvičů.
Automobilový průmysl se bude s omezováním výroby v důsledku nedostatku čipů potýkat přinejmenším do roku 2024. Předpovídá to podle agentury DPA studie poradenské společnosti Alix Partners. Studie upozorňuje, že poptávka po čipech pro automobily s rozvojem digitalizace a elektrifikace roste, zatímco dodavatelé čipů se kvůli hrozbě hospodářské recese a stoupajícím úrokovým sazbám zdráhají investovat do nových výrobních kapacit.Stíny nad autoprůmyslem. Problém s čipy potrvá ještě další dva roky
Money
PODZIMNÍ NEWSTREAM CLUB PRÁVĚ VYCHÁZÍ
Jak se udržet v kondici a vytvářet dlouhodobou hodnotu? Snaha udržovat se v souladu s nároky doby je hlavní téma aktuálního magazínu Newstream CLUB, který nyní vychází, s podtitulem VYJEDNEJTE SI SVŮJ ŽIVOT.
Proč se vyjednávání stává jednou z hlavních dovedností pro budoucí úspěch, vysvětlí přední český vyjednavač a titulkový muž Radim Pařík.
Na otázku ‚Jak zůstat relevantní i v dalších letech?‘ odpovídají i další osobnosti byznysu, showbyznysu, ale také medicíny. Například vyhlášená pohybová lékařka Karolína Velebová, která se stará o řadu vrcholových sportovců včetně olympioniků. Dědička kávového impéria Christina Meinl ukazuje na historii legendární firmy, jak důležité bylo pro její přežití a dlouhodobý úspěch ochota radikálně se změnit a začít znovu téměř od nuly.
Partner Penta Investments Václav Jirků popisuje, jak důležitou roli bude hrát soukromý sektor ve zdravotní péči a sociálních službách.
O duševním zdraví, wellbeingu a o tom, jak jich dosahovat pomocí moderních technologií, hovoří Jiří Diblík, spolutvůrcem globálně úspěšné wellbeingové a mental health aplikace VOS Health.
Páté vydání čtvrtletníku Newstream CLUB je v prodeji na stáncích i v online distribuci Send, kde je možné titul také předplatit. Digitální verzi magazínu lze zakoupit přímo na webu newstream.cz.
Na další číslo se můžete těšit již v prosinci.