Zvítězí elektrifikovaná dálnice nad naftou?
Technici usilovně hledají řešení, jak pohánět nákladní automobily něčím jiným než spalovacím motorem. Zajímavou inspiraci pro ně představují elektrické lokomotivy nebo třeba trolejbusy.
Tedy, že by si také kamiony braly elektřinu z drátů vedoucích v tomto případě nad dálnicí. Tato myšlenka má ovšem své konkurenty, a nikdo není úplným favoritem.
Tahač Scania i s nákladem najíždí na dálnici jižně od Frankfurtu nad Mohanem. Zůstává v pravém pruhu. A pak se stane něco neobvyklého. Nad kabinou se zvedne sběrač, který se v plné rychlosti dotkne elektrického vedení nad dálnicí. Naftový motor v kamionu se vypíná a kamion jede dál, tiše, na elektřinu.
Ceny nových osobních aut vzrostly ve druhém čtvrtletí v porovnání se začátkem roku o 2,3 procenta. Za rok by tak současným tempem mohly vozy zdražit téměř o deset procent.Studie: Zelené nároky prodražují nová auta. Letos možná až o desetinu
Money
Může tohle být budoucnost nákladní automobilové dopravy?
Kamion pod trolejí
Systém pro kamiony vybavené pantografem a beroucí si elektřinu z troleje vyvinula společnost Siemens a podílí se na něm švédská automobilka Scania, která patří do skupiny Volkswagen. Experimenty s tímto typem elektrifikované dálnice se už uskutečnily i na jiných místech Německa a také ve Švédsku a v americké Kalifornii, která se chce rovněž zbavit zplodin z výfuků.
Připojení sběrače k elektrickému vedení probíhá buď úplně automaticky, nebo na jedno stisknutí knoflíku. Na střeše vozidla je optický skener, který sleduje, kudy vedou dráty, a ovládá ramena pantografu tak, aby s nimi neztratila kontakt. Systém je rovněž vybaven rekuperací – při brzdění se kinetická energie mění zpět na elektrickou a vrací se do sítě pro jiné automobily.
Svět jde vstříc zelené mobilitě. Poptávka po fosilních palivech v silniční dopravě začne klesat o čtyři roky dřív, než se původně čekalo, díky rozmachu elektromobilů.Vrchol poptávky po benzinu a naftě pro silniční dopravu nastane už v roce 2027
Zprávy z firem
Je samozřejmé, že kamion nepojede pořád jenom po elektrifikované dálnici – nakonec experimentální úsek u Frankfurtu měří jen skromných pět kilometrů. Musí také někde sjet. Tyto případy jistí hybridní pohon. Pokusné automobily mají, podobně jako dieselelektrické lokomotivy, naftový motor spojený s elektrickým generátorem, který vyrábí elektřinu pro elektromotor pohánějící vozidlo.
Těžké baterie
Spalovací motory v automobilech už to mají vlastně na celém světě spočítané. Mezinárodní ekologické dohody jim nepřejí, vlády je přestávají chtít a automobilky se už snaží tomu přizpůsobit své plány. Ale co přijde místo nich? Evropská unie fandí elektromobilům. Ty zřejmě mohou nahradit současné osobní vozy, i když spousta problémů ještě ani zdaleka nebyla vychytána. Ovšem u nákladních automobilů je to složitější. Jejich silné naftové motory už vůbec není snadné vyměnit.
Největší kontejnerový dopravce, dánská společnost A.P. Moller-Maersk, investuje 1,4 miliardy dolarů (30,4 miliardy korun) do zelené flotily.
Maersk zezelená. Pořídí osm lodí poháněných ekologickým metanolem
Zprávy z firem
Zmíněná skupina Volkswagen, do níž kromě Scanie patří i výrobci nákladních vozů MAN a Navistar, se ve výzkumech spíše drží elektřiny. Jednou možností je popsaná elektrifikace dálnic. Podle předpokladů by první na řadu přišly dopravně velmi zatížené úseky, například mezi nizozemským přístavem Rotterdamem a německým průmyslovým centrem Duisburgem v Porúří, nebo mezi německými přístavy Hamburkem a Lübeckem. Tam nákladní automobily jezdí kyvadlově. Teprve pak by přišly na řadu trasy pro flexibilnější dopravu. Vyžadovalo by to postavit dlouhé tisíce kilometrů elektrického vedení, což je docela komplikace. Výhodou ovšem je, že by se do kamionu vešlo víc nákladu, protože by nemusel vozit tolik paliva nebo příliš velké baterie.
Baterie jsou pak druhou možností elektrifikace nákladní dopravy. Jsou ovšem těžké a zatím neumožňují dlouhý dojezd. Zlom by snad mohl přinést elektrický kamion Tesla Semi, jehož výrobu americký miliardář a technologický vizionář Elon Musk slibuje už od roku 2017, ale po několika odkladech je prý plánována na příští rok. Tento tahač by údajně měl být schopen dojet i s nákladem na jedno nabití baterií až 800 kilometrů. Technologie, které mají být v kamionu použity, jsou však stále ve vývoji, takže – jak to u nápadů Elona Muska obvykle bývá – se teprve uvidí, co z toho doopravdy bude.
Americké úřady rozjíždějí vyšetřování 11 nehod, při nichž se zranilo 17 lidí a jeden člověk zemřel. Mají zjistit, jak bezpečný je autopilot vozů Tesla.Stanislav Šulc: Klíčový moment pro Teslu a jejího autopilota
Názory
Vodík pro palivové články
Největší světoví výrobci těžkých kamionů, Daimler a Volvo, soustřeďují svůj výzkum na palivové články. V nich reaguje vodík, který si automobil veze, s kyslíkem ze vzduchu, vyrábí se elektrická energie pro pohon a z výfuku vychází jen vodní pára. Ovšem palivový článek se zásobníkem vodíku zabere ve vozidle hodně místa.
Bude tedy vítězem elektrické vedení nad dálnicí? Osvědčí se ektrokamion s bateriemi? Anebo vozidlo s nádrží vodíku a palivovými články? Či snad něco úplně jiného? Experimenty s německou elektrifikovanou dálnicí finančně podporují spolkové ministerstvo životního prostředí a správa dálnic. Slibují, že za tři až čtyři roky vyhodnotí, jestli jde o ekonomicky schůdnou variantu, nebo bude lepší dát přednost jiným konceptům. Pak budeme o něco chytřejší.
Po delší době tu máme jednu speciální záležitost. Firmu, která chce pomocí dluhopisů financovat svou expanzi v mnoha oblastech, které souvisejí s takzvaným molekulárním vodíkem.Atlas dluhopisů: Investice do molekulárního vodíku
Money
>>>>>>Další zajímavé koncepty zelených investic čtěte v naší rubrice ESG<<<<<<
PODZIMNÍ NEWSTREAM CLUB PRÁVĚ VYCHÁZÍ
Jak se udržet v kondici a vytvářet dlouhodobou hodnotu? Snaha udržovat se v souladu s nároky doby je hlavní téma aktuálního magazínu Newstream CLUB, který nyní vychází, s podtitulem VYJEDNEJTE SI SVŮJ ŽIVOT.
Proč se vyjednávání stává jednou z hlavních dovedností pro budoucí úspěch, vysvětlí přední český vyjednavač a titulkový muž Radim Pařík.
Na otázku ‚Jak zůstat relevantní i v dalších letech?‘ odpovídají i další osobnosti byznysu, showbyznysu, ale také medicíny. Například vyhlášená pohybová lékařka Karolína Velebová, která se stará o řadu vrcholových sportovců včetně olympioniků. Dědička kávového impéria Christina Meinl ukazuje na historii legendární firmy, jak důležité bylo pro její přežití a dlouhodobý úspěch ochota radikálně se změnit a začít znovu téměř od nuly.
Partner Penta Investments Václav Jirků popisuje, jak důležitou roli bude hrát soukromý sektor ve zdravotní péči a sociálních službách.
O duševním zdraví, wellbeingu a o tom, jak jich dosahovat pomocí moderních technologií, hovoří Jiří Diblík, spolutvůrcem globálně úspěšné wellbeingové a mental health aplikace VOS Health.
Páté vydání čtvrtletníku Newstream CLUB je v prodeji na stáncích i v online distribuci Send, kde je možné titul také předplatit. Digitální verzi magazínu lze zakoupit přímo na webu newstream.cz.
Na další číslo se můžete těšit již v prosinci.